ENHETSCHEF TILL EKONOMISKT BISTÅND

Arbetsbeskrivning

Angered är en av Göteborgs tio stadsdelsförvaltningar med drygt 3500 anställda. Här bor ungefär 47 800 personer i en miljö som är en spännande blandning av miljonprogramsområden, småhusbebyggelse och traditionell landsbygd med storslagen natur. Allt detta bara ett stenkast ifrån samhällsservice, kulturutbud och shopping. Angered har ett mycket aktivt föreningsliv och här bor människor med ursprung från ett hundratal olika länder, vilket ger området en spännande och internationell prägel. Stadsdelsförvaltningen driver verksamheter inom förskola, grundskola, individ- och familjeomsorg, kultur och fritid samt social omsorg för funktionsnedsatta och äldre.

Mer information om stadsdelsförvaltningar i Göteborgs Stad hittar du här: www.goteborg.se

Sektor Individ- och familjeomsorg/Funktionshinder i Angered är en stor organisation med en viktig funktion inom SDF Angered.  Sektorn är indelad i tre områden; Bistånd/service, Arbetsmarknad/sysselsättning och Boende/personligt stöd och omfattar ca 650 medarbetare med en budgetomslutning på ungefär 1 miljard.
Ekonomiskt bistånd är en omfattande verksamhet med ca 90 medarbetare. Du kommer att ansvara för 30 medarbetare varav två förste socialsekreterare. Du ingår i en ledningsgrupp med sju enhetschefer och tre stödfunktioner. Tillsammans ansvarar vi för tre enheter för ekonomiskt bistånd och två enheter för dagligverksamhet samt två enheter för Arbetsliv och hälsa.

 
Vi söker nu en Enhetschefschef till området Ekonomiskt bistånd inom IFO-FH
 

Som enhetschefchef har du resultatansvar för ekonomi, personal och verksamhet. Du ansvarar för att utveckla ledarskapet inom verksamheten, både i ledningsgruppen och på individnivå. Du har direkt personalansvar för socialsekreterare, utredningsassistenter och kanslister. Du har också en stor del i vårt aktiva arbete med att skapa ett tryggare samhälle för medborgarna i Angered genom samverkan med olika aktörer i stadsdelen.

IFO/FH står idag inför en stor förändring där vi skall skapa en socialtjänst ur ett brukarperspektiv. Som ny enhetschef  hos oss får du möjlighet att vara med och påverka arbetet och sätta din egen prägel.

Ansvarsområden   

Brinner du för människor och vill leda våra kunniga och engagerade medarbetare i deras arbete att ge den bästa servicen och kvalitén till de vi är till för? Då kan det här uppdraget vara något för dig!

Vi söker en drivande, processinriktad och innovativ enhetschef för ekonomiskt bistånd. Som enhetschef ska du utifrån uppställda mål och givna resurser planera, leda samt följa upp verksamheten med fokus på kvalitet och budget i balans. I ditt arbete har du helhetssyn och är öppen och lyhörd för både utvecklingsmöjligheter och förändringar i din verksamhet. Det är viktigt att du på ett positivt sätt tillvaratar och utvecklar medarbetarnas kompetens och engagemang samt får dem delaktiga och engagerade i verksamheten.

Genom coachande ledarskap ser du till att det dagliga arbetet fungerar samtidigt som du har stor frihet att driva utvecklingen av detta.

Vi erbjuder en kreativ miljö med ett spännande och utvecklande arbete. Vi erbjuder möjligheten att påverka arbetssätt och inriktning i sektorn, ett utvecklingsarbete tillsammans med kollegor i ett öppet klimat.


Tjänsten innebär frihet och unika möjligheter att påverka i en dynamisk verksamhet.

Är du en ledare med förmåga att ta tillvara medarbetarnas engagemang, verksamhetens utmaningar och möjligheter? Då ser vi fram emot din ansökan!

Kvalifikationer

Erfarenhet och utbildning

Vi söker dig med minst 5 års chefserfarenhet, inklusive personal-, verksamhets- och budgetansvar, samt högskoleexamen med inriktning på området. Erfarenhet från arbete med ekonomiskt bistånd krävs

Du skall ha förmåga att: 

• kommunicera internt på ett sätt som skapar delaktighet inom organisationen


• samverka inom och utom förvaltningen


• tillämpa lagar och förordningar, utifrån din specifika roll, men också utifrån de villkor som gäller all kommunal/offentlig verksamhet


• tillämpa de styr- och kvalitetsverktyg som används i Göteborgs stad, på ett sätt som formar verksamheten i den riktning som de strategiska målen anger


• nyttja de IT-system som är relevanta för verksamhetsområdet


• se organisationen som en del av staden


• identifiera behov av och leda arbete med utvecklings- och förändringsarbete inom verksamheten. 



Personliga ledaregenskaper:

Du ska ha god kompetens inom de flesta av Göteborgs stads kriterier för det personliga ledarskapet – dvs. lyhördhet, social säkerhet, förmåga att påverka andra, förändringsorientering, mål- och resultatorientering, analytisk förmåga och helhetssyn.

Vi försöker aktivt tillvarata de kvalifikationer som en jämn ålders- och könsfördelning samt en etnisk mångfald tillför verksamheten.

Kontakt

Vill du ha mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult på Chefspoolen, Anders Bolin, 0732 508805

Ansökan

Urvalet sker löpande, så välkommen med din ansökan omgående, via ANSÖK-knappen nedan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Nilsson

Anders Bolin

Staffan Engberg
0768 15 45 44
Gabriella Hedlund

Lilimor Werre

Kenneth Dietz

Rekryteringskonsult Staffan Engberg
0768-15 45 44

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Chefspoolen i Sverige AB Malmö
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Heltid -
  • Publicerat: 2 mars 2015

Besöksadress

STORTORGET 13 A
None

Postadress

Stortorget 13 A
Malmö, 21122

Liknande jobb


14 november 2024

Enhetschef till Personlig assistans, OF

Enhetschef till Personlig assistans, OF

14 november 2024

14 november 2024

Enhetschef lokalvård

Enhetschef lokalvård

14 november 2024