OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Angered är en av Göteborgs tio stadsdelar. Här bor ungefär 47 800 personer i en miljö som är en blandning av miljonprogramsområden, småhusbebyggelse och traditionell landsbygd med storslagen natur. Angered har ett mycket aktivt föreningsliv och här bor människor med ursprung från ett hundratal olika länder, vilket ger området en spännande och internationell prägel.
Stadsdelsförvaltningen driver verksamheter inom förskola, grundskola, individ- och familjeomsorg, kultur och fritid samt social omsorg för funktionsnedsatta och äldre. Vi är 3 500 anställda i förvaltningen.
Angered har en ung befolkning och en tydlig vision om utveckling inom en mängd områden, med fokus på trygghet, folkhälsa och förbättrade resultat i skolan. Detta gör att det finns energi och dynamik i förvaltningens arbete.
Mer information om stadsdelsförvaltningar i Göteborgs Stad hittar du på www.goteborg.se
ARBETSUPPGIFTER
Sektor Individ- och familjeomsorg/Funktionshinder i Angered är en stor organisation med en viktig funktion inom SDF Angered. Sektorn är indelad i tre områden; Bistånd/service, Arbetsmarknad/sysselsättning och Boende/personligt stöd och omfattar ca 650 medarbetare med en budgetomslutning på ungefär 1 miljard.
Ekonomiskt bistånd är en omfattande verksamhet med ca 90 medarbetare. Du kommer att ansvara för 30 medarbetare varav två förste socialsekreterare. Du ingår i en ledningsgrupp med sju enhetschefer och tre stödfunktioner. Tillsammans ansvarar vi för tre enheter för ekonomiskt bistånd och två enheter för dagligverksamhet samt två enheter för Arbetsliv och hälsa.
Som enhetschef har du resultatansvar för ekonomi, personal och verksamhet. Du ansvarar för att utveckla ledarskapet inom verksamheten, både i ledningsgruppen och på individnivå. Du har direkt personalansvar för socialsekreterare, utredningsassistenter och kanslister. Du har också en stor del i vårt aktiva arbete med att skapa ett tryggare samhälle för medborgarna i Angered genom samverkan med olika aktörer i stadsdelen.
IFO/FH står idag inför en stor förändring där vi skall skapa en socialtjänst ur ett brukarperspektiv. Som ny enhetschef hos oss får du möjlighet att vara med och påverka arbetet och sätta din egen prägel.
Brinner du för människor och vill leda våra kunniga och engagerade medarbetare i deras arbete att ge den bästa servicen och kvalitén till de vi är till för? Då kan det här uppdraget vara något för dig!
Vi söker en drivande, processinriktad och innovativ enhetschef för ekonomiskt bistånd. Som enhetschef ska du utifrån uppställda mål och givna resurser planera, leda samt följa upp verksamheten med fokus på kvalitet och budget i balans. I ditt arbete har du helhetssyn och är öppen och lyhörd för både utvecklingsmöjligheter och förändringar i din verksamhet. Det är viktigt att du på ett positivt sätt tillvaratar och utvecklar medarbetarnas kompetens och engagemang samt får dem delaktiga och engagerade i verksamheten.
Genom coachande ledarskap ser du till att det dagliga arbetet fungerar samtidigt som du har stor frihet att driva utvecklingen av detta.
Vi erbjuder en kreativ miljö med ett spännande och utvecklande arbete. Vi erbjuder möjligheten att påverka arbetssätt och inriktning i sektorn, ett utvecklingsarbete tillsammans med kollegor i ett öppet klimat.
Tjänsten innebär frihet och unika möjligheter att påverka i en dynamisk verksamhet.
KVALIFIKATIONER
Du skall ha förmåga att:
•kommunicera internt på ett sätt som skapar delaktighet inom organisationen
•samverka inom och utom förvaltningen
•tillämpa lagar och förordningar, utifrån din specifika roll, men också utifrån de villkor som gäller all kommunal/offentlig verksamhet
•tillämpa de styr- och kvalitetsverktyg som används i Göteborgs stad, på ett sätt som formar verksamheten i den riktning som de strategiska målen anger
•nyttja de IT-system som är relevanta för verksamhetsområdet
•se organisationen som en del av staden
•identifiera behov av och leda arbete med utvecklings- och förändringsarbete inom verksamheten.
Personliga ledaregenskaper:
Du ska ha god kompetens inom de flesta av Göteborgs stads kriterier för det personliga ledarskapet – dvs. lyhördhet, social säkerhet, förmåga att påverka andra, förändringsorientering, mål- och resultatorientering, analytisk förmåga och helhetssyn.
Vi försöker aktivt tillvarata de kvalifikationer som en jämn ålders- och könsfördelning samt en etnisk mångfald tillför verksamheten.
Är du en ledare med förmåga att ta tillvara medarbetarnas engagemang, verksamhetens utmaningar och möjligheter? Då ser vi fram emot din ansökan!
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att alltid ange din e-post i ansökan och att skicka in din ansökan digitalt, inte via e-post eller brev.