OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?
På enheten för ekonomiskt bistånd arbetar 23 medarbetare. Hos oss delar du vår värdegrund som tar avstamp i ett positivt förhållningssätt, eget ansvar och att självklart ha medborgaren i fokus.
Vi på enheten för ekonomiskt bistånd har påbörjat ett förändringsarbete sedan en tid tillbaka där vi säkerställer kvalitén och rättssäkerheten i myndighetsutövningen. Utöver detta pågår ett arbete för att strukturera upp och skapa processer för de olika funktionerna på enheten. På enheten hanteras inte enbart ekonomiskt bistånd utan också socialt kontrakt, dödsboförvaltning, integrationssekreterare, förmedlingsmedel, samt budget- och skuldrådgivning.
Enheten för ekonomiskt bistånd i Strängnäs kommun har till skillnad från många andra kommuner i övriga landet sänkt kostnaderna för utbetalt bistånd och antal hushåll. Genom att anställa fler socialsekreterare har vi kunnat sänka ärendemängden och därigenom utökat klientkontakten. Vi söker en person som är villig att ta sig an den stora uppgiften att tillsammans med enheten fortsätta det förändringsarbete som vi har påbörjat.
Vi erbjuder ett spännande, meningsfullt och varierande arbete. Hos oss får du ett nära chefsstöd, extern handledning och goda möjligheter till kompetensutveckling.
ARBETSUPPGIFTER
Ditt uppdrag är att styra verksamheten utifrån våra politiska mål, ekonomi samt gällande lagstiftning och att stödja socialsekreterare som arbetar med myndighetsutövning.
Du behöver ha ett intresse för digitalisering då enheten i nuläget har en e-tjänstfunktion och en RPA-lösning som förbereder vissa delar av handläggningen inom ekonomiskt bistånd. Framöver ska även ett byte till en ny e-tjänstplattform göras.
Som enhetschef är ditt uppdrag att säkerställa att alla processer på enheten är effektiva och rättssäkra. Du har en strategisk förmåga och har enkelt att inta ett helhetsperspektiv samt förmåga att skapa delaktighet och att motivera och entusiasmera dina medarbetare och kollegor. Rollen kräver också att du är trygg, tar initiativ och kan fatta snabba men tydliga beslut.
Utöver detta behöver du kunna samverka med andra enheter på socialkontoret samt andra externa aktörer för att öka förståelsen för varandras uppdrag och finna gemensamma vägar framåt. Du kommer delta i nätverk både på lokal och nationell nivå kopplat till frågor rörande enhetens olika deluppdrag.
Vi erbjuder dig:
• en sammansvetsad ledningsgrupp där du får möjlighet att bidra till hela verksamhetsområdet
• ett meningsfullt och omväxlande arbete
• förmånligt anställningsavtal med möjlighet att semesterväxla, friskvårdsbidrag 2000 kr/år, förtroendearbetstid etc.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• har kandidatexamen (ex. socionom, beteendevetare) eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• du är väl förtrogen med gällande lagstiftning och Socialstyrelsens krav
• har gedigen erfarenhet av att leda digitalisering av ekonomiskt bistånd i kommunal verksamhet
• har god kommunikationsförmåga
• kan skapa förtroende och goda relationer
• har förmåga att hitta lösningar på komplexa problem och genomföra lösningarna tillsammans med andra
• det är meriterande med tidigare erfarenhet av en ledande roll, gärna inom verksamhetsområdet.
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.