OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha ett arbete där du gör skillnad i människors liv? Nu söker Arbetslivs- och Socialförvaltningen en enhetschef till enheten Ekonomiskt bistånd! Vi söker dig som med ditt engagemang och ditt driv vill leda och bidra till verksamhetens utveckling!
Enheten ekonomiskt bistånd tillhör sektion Arbetsliv som ansvarar för ekonomiskt bistånd till enskilda och familjer, arbetsmarknadsinsatser, arbetsträning samt flykting och integrationsuppdraget. Sektionens målsättning är att utveckla individers möjlighet till egen försörjning och full delaktighet i samhället. För att lyckas med detta har sektion Arbetsliv ett tydligt framtidsfokus med ett strategiskt utvecklingsarbete. Arbetsmarknadsperspektivet finns med i både arbetssätt och strategi.
Enheten ekonomiskt bistånd har som uppdrag att utreda, bedöma och besluta om försörjningsstöd. Enheten är uppdelad i fyra team med olika inriktningar som vardera har en teamledare. Teamen arbetar med olika målgrupper och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt, b.la. arbetar de med SIP (samordnad individuell plan) som ett bra verktyg för att genom samverkan mellan olika verksamheter möjliggöra ett helhetsperspektiv kring individer och deras behov.
Vi erbjuder dig en spännande arbetsplats med ett gott arbetsklimat och god stämning! Arbetet är omväxlande i en föränderlig miljö där den ena dagen inte är den andra lik. Det här är en tjänst för dig som trivs med att arbeta både i en förvaltande och i en utvecklande roll.
Som ny chef i Falu kommun kommer du att få gå kommunens ledarutvecklingsprogram. Vi erbjuder även stödfunktioner i form av centrala funktioner för bland annat ekonomi, HR och kommunikation.
ARBETSUPPGIFTER
Enhetens uppdrag är information, rådgivning och att utifrån ansökan utreda och bedöma behov av ekonomiskt bistånd. I arbetet ingår att samverka med andra aktörer, både internt och externt för att bygga broar, korta ner ledtider och verka för integrerade lösningar utifrån det strategiska vägvalet att gå från socialt perspektiv till arbetsmarknadsperspektiv.
I rollen som enhetschef ingår du i ledningsgruppen för sektion Arbetsliv och du ansvarar för att leda och planera arbetet, samt driva utvecklingsfrågor på din enhet tillsammans med dina medarbetare och i nära samarbete med de andra enhetscheferna på sektionen. I uppdraget ingår personal-, budget- och arbetsmiljöansvar och du kommer arbeta aktivt med digitaliseringsfrågor. Du arbetar utifrån en helhetssyn och fattar självständiga beslut inom verksamhetsområdet. Utifrån verksamhetens uppdrag, omfattning och antal medarbetare finns till stöd en biträdande enhetschef, samt fyra teamledare som har arbetsledande funktion och som utgör stöd i verksamheten och i utvecklingsarbetet.
KVALIFIKATIONER
För rollen krävs:
- Utbildning som socionom, samhällsvetare, statsvetare eller annan för tjänsten relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat som chef inom socialtjänst, arbetsmarknad eller närliggande områden. Alternativt erfarenhet av arbete i annan ledande position inom socialtjänst
- God kännedom om verksamhetsområdet och väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten
- Erfarenhet av väl utfört förändringsarbete
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är bra på att omvandla visioner till strategiska mål och som ser saker och ting ur ett strategiskt perspektiv. Du är en ansvarsfull person som tar initiativ och får saker att hända. Ditt ledarskap präglas av tilltro till dina medarbetares kompetens där du stöttar dina medarbetare genom ett coachande förhållningssätt. För dig är goda relationer och ett gott samarbete vägen till framgång och du delar gärna med dig av dina kunskaper och erfarenheter till andra. Du har ett strukturerat och systematiskt arbetssätt och har förmågan att bibehålla ett positivt och lugnt förhållningssätt även i utmanande situationer.
Meriterande kvalifikationer
- Kunskap om arbetsmarknadsperspektivets arbetssätt
- Arbetslivserfarenhet från kommun med arbetsmarknadsperspektiv som arbetssätt/metod
- Kunskap eller arbetslivserfarenhet av arbete med digitalisering
- Erfarenhet av arbete med välfärdens kompetensförsörjningsutmaning
ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse.
Kopia på betyg och intyg bifogas i din ansökan.
För den som erbjuds tjänsten krävs enligt Lagen om registerkontroll (2010:479) utdrag från Rikspolisens belastningsregister. Beställ detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten.
UPPLYSNINGAR
Sektionschef, Arne Holmström, tel. 023-872 58, mail: arne.holmstrom@falun.se
Förvaltningschef, Maria Jonsson, tel. 023-822 29, mail: maria.jonsson@falun.se
FACKLIGA FÖRETRÄDARE
Akademikerförbundet SSR, Carina Renhuvud, tel. 023-873 19, mail: carina.renhuvud@falun.se
Ledarna, Karolina Roos, tel. 023-863 30, mail: karolina.roos@falun.se
Vision, Christina Johansson, tel. 023-821 10, mail: christina.johansson@falun.se
ÖVRIGT
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om
kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra
arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en
inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. Även arbetsprov kan komma
att bli aktuellt.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din
ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.
Arbetsplats
Falun