Enhetschef till enhet för kunskapsutveckling inom socialtjänsten

Arbetsbeskrivning

Vill du vara den som leder enheten för kunskapsutveckling och få vara en del av en organisation som arbetar för alla medborgares rätt till en god hälsa, vård och omsorg? Vi erbjuder en variationsrik tjänst och en mycket intressant och dynamisk arbetsplats mitt i samhällsdebatten.

Socialstyrelsen tar fram och utvecklar kunskap, regler och statistik till hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Vi är cirka 750 medarbetare som arbetar för att alla ska få tillgång till en god vård och omsorg på lika villkor.

Till avdelningen för Kunskapsstyrning för socialtjänsten söker vi en enhetschef som vill leda enheten för Kunskapsutveckling.

Enheten arbetar huvudsakligen med att utveckla metoder, arbetssätt och bedömningsstöd, samt med att ge stöd för implementering av verktyg som används i arbete med systematisk uppföljning av brukare och klienter. Arbetet rör socialtjänstens alla olika sakområden men i dagsläget arbetar enheten främst med frågor som rör våld i nära relationer och den sociala barn och ungdomsvården. Enheten ansvarar också för att ge stöd till arbete i enlighet med en evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.

Avdelningen där enheten är placerad, arbetar bland annat med att ge kunskapsstöd till socialtjänsten, e-hälsofrågor samt med stöd för implementering av kunskap för både hälso- och sjukvård samt socialtjänst.

Vi söker dig som har
• en doktorsexamen inom relevant område för tjänsten
• erfarenhet av genomförande av praktiknära forskning och utvecklingsarbete
• erfarenhet av arbete i en statlig myndighet, eller med att arbeta med frågor på nationell, eller annan övergripande nivå
• tidigare erfarenhet som chef med personal- och budgetansvar
• erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbete i en kunskapsorganisation.
• mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift.

För att lyckas i uppdraget är du trygg och tydlig i ditt ledarskap. Du är bra på att samarbeta och skapa goda relationer, både internt och externt. Rollen kräver att du både är utvecklingsinriktad, drivande och lyhörd och har en god förmåga att skapa välfungerande team. Genom din kommunikativa förmåga inspirerar du andra till dialog och delaktighet. I denna roll är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi att lägga stor tyngd vid dessa.

Det är meriterande om du har

• erfarenhet av utveckling och utvärdering av metoder, arbetssätt eller bedömningsinstrument med relevans för socialtjänsten
• klinisk erfarenhet från arbete inom socialtjänsten
• tidigare erfarenhet av arbete med processledning för kvalitet.

Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare på heltid med provanställning på sex månader. Chefsförordnandet är på sex år och placeringen är i Stockholm.

Välkommen med din ansökan senast den 22 mars 2020. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-8222/2020.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension, se vår hemsida för mer information.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta Jenny Rehnman. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Sofia Linden Falkenlöv. Fackliga företrädare är Rose-Marie Nylander för SACO, Åsa-Britt Edoff för ST samt Magnus Göransson för Vårdförbundet. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

 


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 februari 2020
  • Ansök senast: 22 mars 2020

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


23 december 2024

Funktionschef Miljöprövning

20 december 2024

Funktionschef Klimat och Miljömål

20 december 2024

20 december 2024