OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Vi sammanför tusentals arbetssökande med arbetsgivare och har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken, vilket gör att vi bidrar till ökad sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Arbetsförmedlingen har påbörjat ett viktigt förändrings- och förnyelsearbete mot en effektivare och modernare myndighet och söker dig som vill vara med i den utvecklingen. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida”
Avdelningen Kundsupport och Ersättning ingår i Verksamhetsområde Af Direkt och arbetar för att hantering och tillämpning av ersättningar till våra kunder säkerställs och förbättras. Avdelningen arbetar också med ett stort kvalitetsarbete för hela myndigheten genom de insikter vi får via Af Kundrelationer. Dessutom ansvarar avdelningen för Af Kultur Media som sammanför arbetsgivare och arbetssökande inom kultur- och mediabranscherna.
I denna avdelning ingår Enheten Ersättningar som ansvarar för att frågor som rör Arbetsförmedlingens uppdrag inom arbetslöshetsförsäkringen, aktivitetsstöd och utvecklingsersättning samt skadeersättning till anordnare av arbetsmarknadspolitiska program. Enheten ansvarar också för aktivitetsrapportering, frågor som rör samordningen av de sociala trygghetssystemen inom EU, verksamhetsuppföljning, olika former av återrapporter, remisser och externa granskningar inom enhetens sakområden.
Är du rätt person att starta upp och leda denna verksamhet?
Chefsrollen är en förtroendeställning. Detta innebär att du som chef ska vara en god företrädare för myndigheten, såväl inom som utom organisationen samt en förebild för medarbetarna. Vi har en tydlig ambition att ha ett involverande ledarskap som tar tillvara medarbetares erfarenheter och kompetens med stor delaktighet i vår verksamhet. Ledarskapet ska främja detta på alla sätt för att leda mot framgång, trivsel och arbetsglädje.
Vi söker dig som har en positiv grundsyn och är kreativ. Du kan leda arbetet i flera dimensioner, vilket innebär att du tar ansvar för helheten, samverkar med partners inom och utanför organisationen, leder genom att uppmuntra andra och du tar också ansvar för att utveckla ditt eget personliga ledarskap.
Du har förmåga att stå för långsiktighet och kontinuitet samtidigt som du är flexibel och värderar medarbetarna som din viktigaste resurs. Du har en förmåga att beskriva det högre syftet med verksamheten, utmanar och ifrågasätter, frigör handlingskraft samt uppmuntrar och synliggör andra. Du har en hög grad av personlig mognad och god självinsikt. Du är professionell, inspirerande och inger förtroende!
Som enhetschef ska du utveckla enhetens arbete till de krav och förväntningar som finns inom enhetens ansvarsområden. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningen Kundsupport och Ersättningars ledningsgrupp där ni tillsammans tar ett gemensamt grepp om helheten.
Tjänsten kan innebära resor och att du leder personal på distans.
Kvalifikationskrav:
• Högskoleutbildningeller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• Chefserfarenhet på både direkt och indirekt nivå eller annan lämplig dokumenterad erfarenhet av ledarskap
• Erfarenhet av att leda och utveckla både verksamhet och medarbetare
Du har förmågan att:
• ha ett helhetsperspektiv och vara pedagogisk, så du kan kommunicera mål, vision, värdegrund och uppdrag på ett tydligt sätt.
• driva frågor framåt och omsätta uppdrag och mål i konkreta insatser.
• vara analytisk och strategisk
• leda och utveckla verksamhet och medarbetare.
• samarbeta och skapa goda relationer både internt och externt
• inspirera till arbetsglädje, engagemang och ansvarstagande. Vara modig och tydlig, kunna utmana, ifrågasätta och ge feedback på ett ödmjukt, respektfullt och konstruktivt sätt.
• hantera resurser på ett effektivt och klokt sätt
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för befattningen.
Övrigt
Detta är en tillsvidaretjänst med tillträde enligt överenskommelse. Som enhetschef har du förtroendearbetstid.
Placeringsort: Stockholm
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast söndagen den 9 mars. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet och vad du vill åstadkomma. Testning kommer att användas i rekryteringsprocessen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740