Enhetschef till enheten för administration på sektorn för samhällsbyggnad

Enhetschef till enheten för administration på sektorn för samhällsbyggnad

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Härryda kommun, en arbetsplats där vi tror att olikheter berikar oss och höjer kvalitén. Vi är en serviceorganisation med myndighetsansvar och letar efter dig som vill vara delaktig, är engagerad och tar eget ansvar. Vi levererar service med hög kompetens och kvalitet i en kommun som rymmer många spännande projekt och goda kollegor. Härryda kommun ligger mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen.

Sektorn för samhällsbyggnad ansvarar för kommunens bostadsplanering och exploatering, tar fram detaljplaner och översiktsplaner, bygger och underhåller va, gator, vägar och parker, handlägger bygglov, ansvarar för kart- och mätverksamhet, genomför miljötillsyn och livsmedelskontroll. Sektorn driver och planerar för samhällsbyggnadsprojekt från idé till inflytt.

Sektorsadministration består av enheterna verksamhetsstöd, kommunekolog och administration. Det är för närvarande totalt tio medarbetare på sektorsadministrationen som leds av en administrativ chef.

Enheten för administration svarar för sektorsövergripande uppgifter inom bland annat post-, diarie- och arkivhantering och hantering av ärenden till kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Administrationen samordnar även sektorns arbete med frågor så som GDPR, digitalisering och e-tjänster samt ger verksamhetsnära stöd, till exempel inom plan- och bygglovsadministrationen.

ARBETSUPPGIFTER
Du leder och fördelar arbetet inom enheten, driver på utvecklingsarbete och följer upp effektivitet och kvalitet. Enheten består för närvarande av sex medarbetare där ungefär hälften arbetar med sektorsövergripande uppgifter och hälften har sina arbetsuppgifter dedikerade en viss verksamhet inom sektorn.

Du har ansvar för enhetens ekonomi, personal, verksamhet och kvalitet. Du utvecklar och säkerställer de administrativa processerna, rutiner och arbetssätt på sektorn och stödjer dina medarbetare i deras uppdrag.

En betydande del av enhetschefens roll är samverkan med sektorns övriga chefer och medarbetare samt med andra sektorer i kommunen. Det är därför viktigt att vara lyhörd för både övergripande och enskilda behov.

I arbetet ingår även att företräda sektorn i olika administrativa frågor och delta i kommunövergripande grupper. En viktig del av ditt arbete är att granska och kvalitetssäkra ärenden inför politiska beslut.

Som en del av din tjänst kommer du att samordna sektorns digitaliseringsarbete. Du ska initiera, driva och genomföra digitaliseringsinsatser och stötta verksamheterna i det arbetet. Tillsammans med administrativ chef och sektorns ledningsgrupp tar du årligen fram Digital handlingsplan där du initierar, driver och genomför digitaliseringsinsatser och stöttar verksamheterna i deras arbetet. Du kommer att delta på olika konferenser och seminarier kopplade till digitaliseringen av samhällsbyggnadsprocessen samt representera sektorn i kommunens olika forum för IT- och digitaliseringsfrågor.

KVALIFIKATIONER
Du har högskoleexamen med juridisk, ekonomisk eller samhällsvetenskaplig inriktning, eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig, samt flerårig arbetslivserfarenhet från offentlig organisation.

Du får gärna ha tidigare chefserfarenhet eller erfarenhet som teamledare eller samordnare, gärna inom administration eller digitalisering, och kunskap om den lagstiftning som påverkar den kommunala administrationen så som arkiv, offentlighet och sekretess, kommunallag och förvaltningslag.

Ditt ledarskap främjar ett öppet samarbetsklimat, delaktighet i arbetet och ser till att goda idéer tas tillvara. Som ledare följer du upp, återkopplar och ger dina medarbetare stöd och möjligheter till utveckling. Som ledare är du tydlig, modig, uthållig och drivande och har förmågan att få medarbetarna att arbeta mot uppsatta mål.

Du är strukturerad och serviceinriktad, tycker det är roligt att samarbeta med andra och är inriktad på att lösa problem på ett konstruktivt sätt. Du har förmåga att arbeta med så väl strategiska utvecklingsfrågor som operativ problemlösning.

Du har en god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig mycket väl på svenska i såväl tal som skrift. Du har även mycket god datavana.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Vi ser gärna att du söker tjänsten via Offentliga jobb. Om du önskar skicka din ansökan med brev tar vi emot den på adress:
Härryda kommun, Personalfunktionen, 435 80 Mölnlycke
Kom ihåg att ange referensnumret på den tjänst du söker.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser. Härryda kommun har upphandlade avtal.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pär Olausson
031-724 67 35
Lennart Johansson
0707-67 50 04
Rolf Jonsson
0707-67 50 03
Thord Lundin
031-724 62 22
Annika Leek
031-724 62 71
Verksamhetschef Thord Lundin
031-724 62 22
Sveriges Ingenjörer Annika Leek
031-724 62 71
Personalchef Anders Pettersson
031-724 63 39
Kommundirektör Karina Djurner
031-724 63 24
Bygglovschef Anette Börjesson

Sammanfattning

Besöksadress

43580 Mölnlycke
None

Postadress

None
Mölnlycke, 43580

Liknande jobb


Enhetschef

Enhetschef

18 november 2024

14 november 2024

Enhetschef till Personlig assistans, OF

Enhetschef till Personlig assistans, OF

14 november 2024