Enhetschef till Enheten för bidragsstöd

Enhetschef till Enheten för bidragsstöd

Arbetsbeskrivning

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället.




Beskrivning
Enheten för bidragsstöd är en ny enhet som tillhör Avdelningen för statsbidrag och kommer att bestå av ca 15 medarbetare.

Arbetsuppgifter
Som enhetschef har du har budget-, personal- och verksamhets- samt arbetsmiljöansvar för din enhet. Du tar ansvar för arbetsgivarpolitiken och tillämpar den för verksamhetens bästa. Vi ser gärna att du bidrar med ett tydligt ledarskap där du coachar och inspirerar dina medarbetare, tydliggör uppdraget och bidrar till en god arbetskultur.

Du leder enhetens arbete i nära dialog med avdelningschef till vilken du också rapporterar. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp där du med helhetssyn och ett gemensamt ansvarstagande aktivt bidrar till avdelningens och myndighetens utveckling. 

MUCF har under de senaste åren utvecklat uppföljningen av statsbidragen och ligger i framkant med att säkerställa att statsbidrag går till rätt ändamål. Som enhetschef ansvarar du för att utvecklingen av den fördjupade granskningen fortsätter framåt och att myndigheten arbetar proaktivt så att civilsamhället har rätt förutsättningar för att söka statsbidrag genom olika utbildningsinsatser, information och förtydligande av avdelningens rättsliga vägledning. I enhetens uppdrag ingår även att producera regeringsrapporter som visar resultat och effekter av myndighetens statsbidrag.

För att kunna stödja enhetens medarbetare krävs att du sätter dig in i rättsliga frågor, demokrativillkor och på kort tid lär dig de förordningar som gäller för de bidrag myndigheten delar ut.

MUCF samarbetar med andra bidragsgivande myndigheter för att utveckla och skapa samsyn inom fördjupad kontroll. Du kommer därför att ha kontakter med andra myndigheter och ingå i nätverk för att kunna såväl informera som att få ny information om fördjupad granskning.

Enhetschefen kommer också att, tillsammans med avdelningschefen, ansvara för och bygga upp en ny stödfunktion för bidragsgivande aktörer. Detta är ett omfattande arbete som kräver att du som enhetschef har erfarenhet av statlig bidragsgivning och förvaltningsjuridik.

Du arbetar med utvecklingsarbetet för stödfunktionen såväl som den fördjupade granskningen samt resultat och effekter i dialog med avdelningschef. Du kvalitetssäkrar enhetens arbetsprocesser och ger stöd i frågor gällande fördjupad granskning

Omvärldsbevakning av relevant område samt frågor från media och allmänheten förekommer, likaså att ingå i avdelningsöverskridande uppdrag på myndigheten och samverkan med andra offentliga aktörer. Anställningen kan innebära resor inom Sverige.

En viktig del i ditt uppdrag är samverkan både internt på myndigheten och externt med myndighetens målgrupper.

Avdelningens medarbetare arbetar främst på plats i myndigheternas lokaler i Växjö, vilket innebär att du som söker bör vara beredd att vara på kontoret 4-5 dagar i veckan. Du behöver också vara flexibel och kunna anpassa din kalender med kort varning för att närvara på kontoret vid behov.

Kvalifikationer
För anställningen krävs att du har:

- akademisk examen inom i första hand juridik annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant och likvärdig till exempel inom ekonomi, samhällsvetenskap eller statsvetenskap
- dokumenterad chefs- eller ledarerfarenhet
- lång och bred erfarenhet av myndighetsutövning
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Meriterande för anställningen är att:

- du tidigare arbetat med statsbidrag eller fördjupad granskning, helst inom ekonomisk brottsbekämpning eller utredning av bidragsfusk. Detta är starkt meriterande.
- du är insatt i förvaltningsjuridik
- du har mångårig erfarenhet av ärendehantering
- du har erfarenhet av statlig bidragsgivning
- du är van att fatta självständiga beslut och kunna förklara dessa både internt och externt
- du har vana av och känner dig trygg i att hantera mediefrågor och ta fram underlag för dessa
- du har erfarenhet av MUCF:s politikområden
- du har erfarenhet av engagemang inom föreningslivet

Du har förmåga att arbeta mål- och resultatinriktat både på lång och kort sikt och har erfarenhet av att driva och ansvara för utveckling inom ditt sakområde. Du har god organisationsförmåga, arbetar strukturerat och är van vid att följa administrativa rutiner. Du visar mod i ditt ledarskap genom att kunna fatta beslut och vara lojal mot fattade beslut.

För att lyckas i rollen krävs att du är förtroendeingivande, kommunikativ och har lätt för att skapa goda relationer och samarbeten. Du är en förebild genom att vara en trygg och stabil person med gott omdöme. Du delar den statliga värdegrunden med respekt för alla människors lika värde. Du har god förmåga att skapa välfungerande team genom ett entusiasmerande, lösningsfokuserat och närvarande ledarskap. Du är trygg i din roll och delar gärna med dig av dina kunskaper. Du är rak och tydlig i din kommunikation och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Du har ett flexibelt förhållningssätt och kan balansera mellan olika behov.

Eftersom du kommer att arbeta nära både avdelningschef och avdelningens andra enhetschef är det viktigt att du passar in i avdelningsledningens sammansättning, vi lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Villkor
Befattningen är en tillsvidareanställning som handläggare med ett tidsbegränsat förordnande som enhetschef.

Placeringsort: Växjö

MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. 


Du kan läsa om vår rekryteringsprocess https://www.mucf.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Avd. för statsbidrag
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 november 2024
  • Ansök senast: 24 november 2024

Liknande jobb


Enhetschef till Trafik- och stadsmiljö

Enhetschef till Trafik- och stadsmiljö

23 december 2024

23 december 2024

23 december 2024

20 december 2024