OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kammarkollegiet, Stockholm
Har du tidigare erfarenhet av arbete som chef i en upphandlande verksamhet och vill bidra till Statens inköpscentrals viktiga arbete? Då kan du vara vår nya kollega!
Statens inköpscentrals uppgift är att upphandla och förvalta ramavtal för varor och tjänster åt andra statliga myndigheter. Inom IT- och telekomområdet kan ramavtalen även omfatta kommuner och regioner. Målet med att samordna ramavtalen är att kunna spara pengar åt staten, kommunerna och regionerna, genom att minska kostnaderna för att göra egna upphandlingar och skapa ekonomiskt mer förmånliga villkor.
De samordnade ramavtal vi upphandlar ska omfatta varor och tjänster som myndigheterna upphandlar ofta, i stor omfattning eller som uppgår till stora värden. Vi har idag ramavtal inom följande områden:
• IT och telekom
• kontor och inredning
• resor och boende
• skydd och säkerhet
• transport och tjänstefordon
• övriga tjänster, såsom företagshälsovård, personaluthyrning och översättning.
Statens inköpscentral består av fyra enheter – enheten för IT-upphandling, enheten för upphandling av varor och tjänster, enheten för ramavtalsförvaltning och enheten för upphandlings- och avtalsjuridik – samt en mindre stab direkt underställd avdelningschefen.
Enheten för IT-upphandling består av tio medarbetare som ansvarar för förstudier och upphandlingar inom olika delar av IT och telekomområdet samt även området managementkonsulter.
Det avdelningsövergripande målet för Statens inköpscentral är att vi ska tillhandahålla rätt ramavtal i rätt tid. Det innebär att verksamheten ska vara behovsdriven, affärsmässig och juridiskt korrekt och ge ett bra stöd så att erbjudna ramavtal blir ett naturligt val för upphandlande myndigheter och en intressant affärsmöjlighet för leverantörer.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill ta ansvar för att enhetens medarbetare får så bra förutsättningar som möjligt att bedriva verksamheten och bidra till att uppfylla avdelningens verksamhetsmål. Du förväntas i nära samverkan med medarbetarna, och dina chefskollegor på avdelningen, prioritera, planera och leda både operativ verksamhet och vidareutveckling av verksamheten
Du kommer att arbeta nära medarbetarna på enheten, övriga chefer samt medarbetare inom avdelningen. Dina uppgifter är bland annat att för medarbetarna på enheten säkerställa en rimlig arbetsbörda, gott samarbete samt effektivitet i leveranser.
Du rapporterar till avdelningschefen för Statens inköpscentral och kommer att ingå i avdelningens ledningsgrupp.
I rollen ingår bland annat:
• Personalansvar
• Arbetsledning
• Budgetansvar
• Verksamhetsutveckling
• Processansvar
• Planering, styrning och inriktning av enhetens
• Därutöver sedvanliga chefsuppgifter utifrån enhetens och avdelningens behov
Är du vår nya kollega?
Vi söker dig som
• Har tidigare erfarenhet av arbete som chef i upphandlande verksamhet inom staten
• Har mycket god kunskap om det aktuella sakområdet (offentlig upphandling och upphandling av IT-varor och -tjänster) samt de statliga ramavtalen.
• Har en högskole-/universitetsexamen i ekonomi eller juridik alternativt motsvarande utbildning som Kammarkollegiet för anställningen bedömer som likvärdig
• Har minst tio års erfarenhet av att självständigt leda upphandlingsprojekt och/eller kategoriinitiativ på statlig myndighet, varav minst fem års erfarenhet av att självständigt projektleda IT-upphandlingsprojekt
Arbetsuppgifterna kräver att du kan uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift och har en utvecklad förmåga att sammanfatta och förklara komplicerade sammanhang i både tal och skrift. Du är trygg som talare och bekväm med att företräda verksamheten i externa arrangemang och möten.
Som person uppskattar du och ser värdet av att arbeta tillsammans med andra delar av vår verksamhet för att utveckla verksamheten, öka vårt interna lärande och bidra till helheten och de gemensamma målen. Du är strukturerad och har förmågan att driva ditt arbete på ett självständigt sätt men är mån om och ser fördelarna med samarbete för att nå goda resultat. Du har ett konstruktivt och inkluderande förhållningssätt och förmåga att involvera dina kollegor i att finna lösningar på verksamhetens utmaningar.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Mer information
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den 17 februari 2023.
Kontaktpersoner
Anna Clara Törnvall Wittgren, chef Statens inköpscentral, telefon 08-700 06 48
Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48
Lisa Ericsson, ST, telefon 08 – 700 06 40
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26