OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stockholms överförmyndarnämnd är specialforum för svensk och internationell förmynderskapsrätt. Våra ärenden är fler och mer komplicerade än hos någon annan överförmyndarförvaltning i landet och kraven på oss är höga. Därför ska förvaltningen bli den ledande överförmyndarförvaltningen i Sverige med de bästa handläggarna inom området.
Vår vision är en helt digital ärendehandeting med användaden av e-tjänster. Vi vill göra diariet mer tillgängligt och anpassat till förvaltningens verksamheter samt uppnå en effektivare och mer kvalitetssäkrad ärendehanteringsprocess.
ARBETSUPPGIFTER
Till överförmyndarförvaltningens enhet för registratur, arkiv och kontorsservice söker vi nu en enhetschef. Enheten hanterar förvaltningens registrering och inkommande och utgående handlingar, utlämnande av allmänna handlingar, arkivhantering, processorienterad informationsredovisning (PIR), övergång till e-arkiv och digitalisering av verksamheten samt ansvarar för att ordna, förteckna och kvalitetssäkra förvaltningens informationshantering. På denna enhet organiseras också förvaltningens direktservice som svarar på frågor rörande förvaltningens verksamhet samt kontorsservice så som lokaler, städning, kontorsmaterial och kaffeapparater.
Som enhetschef har du ett övergripande ansvar för enhetens dagliga arbete. Du har budget- och personalansvar samt ska utveckla, leda och fördela arbetet på enheten. I rollen ingår också att ta fram underlag till verksamhetsplan, verksamhetsberättelse och tertialrapporter. Som enhetschef arbetar du även själv med registrering och arkivering av ärenden. Du ingår i en ledningsgrupp om 5 personer och rapporterar till förvaltningschefen. Samarbeten inom staden kommer att förekomma gällande arkiv- och registraturfrågor. Enheten för registratur, arkiv och kontorsservice består idag av 5 personer.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har avslutad akademisk utbildning inom arkiv- och informationsveetenskap, stadsvetenskap eller annan relevant utbildning. Du har minst 5 års erfarenhet av arbete inom något av de områden som enheten ansvarar för, där du har drivit utvecklings och förändringsarbete, meriterande är erfarenhet av utveckling av e-arkiv och digitalisering. Du har dokumenterat goda ledaregenskaper och fäster stor vikt vid att åstadkomma en god arbetsmiljö.
Vi vill också att du har tidigare erfarenhet av att arbeta med allmänna handlingar och sekretessklassade handlingar. Du har erfarenhet av arbetsledande arbete inom exempelvis arkiv och registratur eller kontaktcenter, erfarenhet från kommunal verksamhet är meriterande. Du har tidigare arbetat med att skapa goda samarbeten och att informera och utbilda. God svenska i tal och skrift är en förutsättning för rollen.
Vi kommer även se till följande personliga egenskaper i denna rekrytering;
Du leder och motiverar andra och skapar engagemang och delaktighet i arbetet samtidigt som du kan arbeta självständigt och agera efter egen övertygelse. Du har en god förmåga att strukturera och prioritera i arbetet, samt att hålla tidsramar. Vi vill att du är lösningsorienterad och har en förmåga att hitta lösningar på komplexa problem, du är också flexibel och har en god samarbetsförmåga. Du behåller lugnet i stressade situationer och är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida www.stockholm.se/ledigajobb
Överförmyndarförvaltningen har sina lokaler i Vällingby Centrum, med goda kommunikationer
Kontaktpersoner på detta företaget
Fövaltningschef Håkan Andersson
HR-Service Karolina Johansson
08-508 11 727
HR-konsult Jessica Colbro Holm
08-50811737
Förvaltningschef Håkan Andersson
Lisa Kringsberg, enhetschef
08-508 29 725