Enhetschef till enheten för tillsyn och tvistlösning

Enhetschef till enheten för tillsyn och tvistlösning

Arbetsbeskrivning

Är du en ledare som får med dig din medarbetare genom att ge dem rätt förutsättningar? Är du lyhörd och använder du din kommunikativa förmåga? Har du dessutom ledarerfarenhet samt erfarenhet av arbete inom offentlig sektor så kan det vara dig vi söker!

Om enheten:

Enheten för tillsyn och tvistlösning är en av tre enheter som tillsammans utgör avdelningen för marknadsreglering. Enheten ansvarar för tillsyn av marknader som PTS har beslutat att förhandsreglera enligt lagen (2022:482) om elektronisk kommunikation (LEK). Telekomoperatörernas samtrafik mellan mobilnäten är ett exempel på en marknad som myndigheten reglerat. Enheten ansvarar även för tillsyn och tvistlösning enligt lagen (2016:534) om åtgärder för utbyggnad av bredbandsnät (utbyggnadslagen). Med stöd av utbyggnadslagen kan den som vill bygga ut fast eller trådlöst bredband få tillträde till andras infrastruktur eller samordna sin utbyggnad med andra aktörer. Syftet är att bredbandsutbyggnad ska bli billigare. Enheten stöttar också andra delar av myndigheten i frågor om anmälningsplikt och avgiftsgrundande omsättning.

Om rollen:

Som enhetschef ansvarar du för enhetens verksamhet, personal och ekonomi. I din roll ingår att tydliggöra uppdrag och mål samt planera, utveckla och följa upp verksamheten. Du företräder verksamheten i en rad olika sammanhang, såväl internt som externt, och du är en god företrädare för PTS.

Din huvuduppgift är att leda kvalificerade medarbetare. Därför arbetar du aktivt för att skapa dels de förutsättningar som krävs för att dina medarbetare ska kunna utföra sina uppgifter, utvecklas samt bidra till ett bra arbetsklimat, dels ett fungerande team som bygger på delaktighet, ansvarstagande och engagemang. I rollen som enhetschef initierar och driver du utvecklingsarbete på såväl enhets- som avdelningsnivå, vilket innebär att du bidrar i arbete och utveckling i avdelningens ledningsgrupp.

Vi söker dig som har:


• Akademisk examen inom juridik, samhällsvetenskap, ekonomi eller teknik.
• Tidigare erfarenhet av arbetsledning och ledarskap samt minst ett par års erfarenhet av att ha arbetat inom offentlig sektor.
• En välutvecklad kommunikationsförmåga samt att du obehindrat kan formulera dig korrekt och lättbegripligt i såväl tal som i skrift på svenska och engelska.

Det är även meriterande om du har:


• Tidigare chefserfarenhet med personalansvar samt erfarenhet av arbete på statlig myndighet.
• Kunskap om EU-rätt och konkurrensfrågor.
• Relevant erfarenhet av myndighetsutövning, exempelvis erfarenhet av marknadsreglering eller tillsyn.

Dina personliga egenskaper:

Som ledare har du integritet, gott omdöme, är drivande och du har förmågan att entusiasmera medarbetare. Vidare är du lyhörd, ansvarstagande och du klarar av att arbeta med olika frågor parallellt. Du har också lätt för att samarbeta. Avslutningsvis så har du ett genuint intresse för ledarskap som du vill utveckla.

Enheten för tillsyn och tvistlösning står inför en förändringsresa med bl a nya uppdrag. Därför kommer stor vikt att läggas på personliga egenskaper i vid utvärderingen av kandidater i den här rekryteringen.

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. 

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor  och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Du behöver inte bifoga ett personligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist. Personlighetstester kommer att förekomma som en del i urvalsprocessen. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Välkommen med din ansökan senast den 29 november.

För mer information kontakta avdelningschef Johan Holgersson på Johan.Holgersson@pts.se. I denna rekrytering arbetar vi ihop med Home Of Recruitment.För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 november 2023
  • Ansök senast: 28 november 2023

Liknande jobb


Enhetschef inom personlig assistans

Enhetschef inom personlig assistans

27 november 2024

18 december 2024

18 december 2024