OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Som enhetschef har du verksamhets-, personal- och budgetansvar för enheten. I rollen ingår att leda, stödja och kompetensutveckla underställda medarbetare. Du kommer att vara en del av avdelningen ledningsgrupp och förväntas delta aktivt i och bidra till avdelningens utveckling.
Avdelningen har stora ambitioner och du förväntas arbeta aktivt i det fortsatta förändringsarbetet för att säkerställa en kostnadseffektiv och välfungerande organisation. Det krävs ett nära samarbete med dina chefskollegor inom hela förvaltningen för att bibehålla och utveckla gemensamma rutiner och arbetssätt och leverera enligt avdelningens och hela förvaltningens uppdrag och mål.
Exempel på arbetsuppgifter:
• personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• modellansvarig för kommunens styr- och samverkansmodell för digitala stöd
• skapa underlag och förutsättningar för effektivisering
• bidra till helheten samt driva, utveckla och följa upp verksamheten mot uppsatta mål
• skapa en bra arbetsmiljö och bidra till att vara en attraktiv arbetsplats
• ansvara för prioriteringar, resursfördelning och genomförandekapacitet
• känna till och följa gällande lagar, policys och rutiner för verksamheten
• arbete i personal- och ekonomisystem
Om arbetsplatsen
Informationsförsörjning- och digitaliseringsavdelningen finns placerad inom Kommunledningsförvaltningen och har till uppdrag att med innovation och nytänkande förse samtliga kommunala verksamheter med ett centralt stöd i det gemensamma arbetet att säkerställa kraftfulla digitala verktyg och lösningar.
Avdelningen har det övergripande ansvaret att leda och samordna kommunens digitaliseringsutveckling och digitala transformation med utgångspunkt i ökat värdeskapande. I detta ingår också att utveckla och främja kommunens innovationsförmåga. Utöver detta ansvarar avdelningen också för att säkra en effektiv, tillförlitlig och säker informationsförsörjning samt en hållbar arkitektur för kommunens informationshantering.
Enheten för uppdragsledning har till uppdrag att tillhandahålla ledarkompetens för de förvaltnings- och utvecklingsuppdrag som bedrivs inom de digitala portföljerna. Enheten ansvarar också för övergripande utveckling och förbättring av arbetssätten kopplade till styr- och samverkansmodellen (pm3), portföljkoordinering av de digitala portföljerna samt controlling och uppföljning inom informationsförsörjnings- och digitaliseringsområdet. Som enhetschef för denna enhet kan du komma att bli modellansvarig för kommunens styr- och samverkansmodell för digitala stöd.
Inom Informationsförsörjning- och digitaliseringsavdelningen finns även enheterna Strategi, arkitektur och transformation, Support- Service- och Processtöd, Utveckling samt IT-drift.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
Som person är du initiativtagande, driver ditt arbete framåt på ett transparant, strukturerat och organiserat sätt. Du har en helhetssyn och förstår din roll i helheten. Du är tydlig och har lätt för att kommunicera både muntligt och skriftligt. Din samarbetsförmåga är mycket god och du månar om att utveckla din verksamhet samt personal.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• relevant akademisk examen eller motsvarande kompetens/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete med framgångsrikt resultat
• erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
• kunskap /erfarenhet av styr- och samverkansmodeller
Meriterande:
• chefserfarenhet med personal- ekonomi- och verksamhetsansvar i en IT- eller digitaliseringsorganisation
• erfarenhet av att ha utvecklat organisationer utifrån pm3
• certifierad förvaltningsledare utifrån pm3
• erfarenhet av att genom en coachande ledarskapsstil bedriva förändringsledning
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100 %
Tillträde: snarast enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
Tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer göras innan anställning kan slutföras.
Som en del i urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 14 oktober.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67