Enhetschef till Enheten Redovisning i Gävle

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenter utformar och erbjuder tjänster inom området administrativt stöd till myndigheter i syfte att uppnå sänkta kostnader med bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Myndigheten, med ca 250 anställda, startade den 1 juni 2012 och finns i Gävle, Stockholm och Östersund. Vi erbjuder ekonomi- och löneadministrativa tjänster samt e-handelstjänster. Statens servicecenter ska verka för att 25 procent av staten mätt i antalet anställda är anslutna till myndighetens tjänster vid utgången av år 2015. Detta ställer krav på ständig tillväxt av nya kunder, ökad effektivitet och utveckling av nya tjänsteområden. Vill du anta utmaningen tillsammans med oss?

Anställningen är placerad inom avdelningen för Ekonomiadministration och E-handel. Avdelningen har ca 85 medarbetare, fördelade på fyra enheter i Östersund och Gävle. Avdelningens uppdrag omfattar e-handel, fakturahantering, redovisning och bokslut, anläggningsredovisning, kundreskontra samt betalningar. På den aktuella enheten i Gävle finns ca 20 medarbetare.

Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvar
Enhetschefen har personal-, resultat- och budgetansvar inom sitt ansvarsområde och rapporterar till Avdelningschefen för Ekonomiadministration och E-handelstjänster. Enhetschefen ansvarar inom sin avdelning för att interna servicetjänster levereras enligt föreskrivna regler, samt att leveranser utförs enligt beslutade tjänsteleveransavtal. En viktig del är att vara ansvarig för en effektiv bemanningsplanering, samt för en effektiv produktionsstyrning som leder till måluppfyllelse. Enheten kommer i huvudsak att omfatta fakturahantering, kund- och leverantörsreskontra samt betalningar. Enhetschefen kommer att ha ett nära samarbeta med övriga enheter inom avdelningen.

För att uppnå resultat inom avdelningen krävs medarbetare med rätt kompetens. Enhetschefens uppgift är att säkerställa rätt kompetens och resurser på kort och lång sikt, samt att genom dialog skapa förutsättningar för att medarbetarna ska kunna och vilja ta ansvar för sitt uppdrag, sina mål och sin kompetensutveckling. Genom att skapa motivation och engagemang har Enhetschefen en viktig uppgift i att bidra till att skapa en utvecklande arbetsplats.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är/har:
Akademisk examen inom ekonomi (minst 120p/180hp) eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms som likvärdiga.
Erfarenhet av operativt ledarskap och särskilt att leda i förändring.
Mål- och resultatinriktad samt initiativrik samtidigt som du är lojal mot fattade beslut.
Van att jobba utifrån ett konsultativt förhållningssätt med kunden i fokus

Dessutom är det meriterande om du har:
Kunskap om det regelverk som gäller för staten inom det ekonomiadministrativa området

Vidare ska du ha:
God kommunikativ förmåga och därigenom skapa motivation, engagemang och samsyn hos medarbetarna
Förmåga att skapa förutsättningar för att medarbetaren vill, kan och får utvecklas.


Övrigt
Anställningen är tillsvidare med tillträde omgående.
Anställningen är placerad i Gävle
Resor förekommer till våra övriga verksamhetsorter Stockholm och Östersund.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Maria Svärdfeldt,
Tf avdelningschef Ekonomi administration/E-handels tjänster,tel.010-4560273.
Fackliga kontakter: Anéa Elfving SEKO tel 08-791 42 59, Therése Rosén SACO-S, tel 010-456 00 91, Marie Sjöqvist ST tel 010-4560078

Ansökan med personligt brev och meritförteckning skickas senast den 23/2-2014 till registrator@statenssc.se märkt ?Enhetschef? Dnr 10084-2014/2511

Sammanfattning

Liknande jobb


3 juli 2024

2 juli 2024