Enhetschef till familjeenheten!

Enhetschef till familjeenheten!

Arbetsbeskrivning

Vill du leda en enhet där barnperspektivet är i fokus? Drivs du av att kunna göra verklig skillnad för de barn och familjer vi möter?

Familjeenheten består av 35 medarbetare och jobbar med målgruppen 0-18 år. Enheten består av en handläggargrupp, en öppenvårdsgrupp och ett HVB- och stödboende. Som enhetschef har du ett delat ledarskap tillsammans med din kollega som har lång erfarenhet inom yrket. Hur ansvarsområdena delas upp mellan dig och din kollega kommer att utformas i dialog och beror på vilken profil och kompetens du har.

Familjeenheten har en väl fungerande verksamhet i alla led med god arbetsmiljö, ekonomi i balans och hög kvalitet på det utförda arbetet. Grunden i alla möten med våra medborgare är att de ska känna sig trygga och delaktiga i kontakten med oss. Vår grundsyn är att ansvaret i en familj ligger på de vuxna. Det betyder att vi genom vårt arbete med den vuxne personen skapar förändring för barnen vi möter. Vi som arbetar på enheten gör det som ett team med arbetsglädje och stort fokus på att vilja förbättra vår verksamhet i syfte att våra medborgare ska få ännu bättre stöd. Under de senaste åren har vi bedrivit utveckling i våra interna processer samt i samverkan med andra aktörer. Vår målsättning är att möta medborgarnas behov med individuella lösningar utifrån den lagstiftning som vi har att utgå ifrån och med stöd av aktuell forskning. Vi har kommit långt i arbetet med att kunna erbjuda insatser som är anpassade efter familjernas individuella behov.

ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef blir din uppgift att tillsammans med din kollega leda och fördela arbetet inom enheten. Du kommer också att ha ett nära samarbete med andra verksamheter inom kommunen. I tjänsten ingår verksamhets-, ekonomi-, personal- och arbetsmiljöansvar. På enheten finns två gruppledare som leder och fördelar det dagliga arbetet och handleder och stöttar enhetens medarbetare i deras vardag. Som chef har du ett mer övergripande uppdrag där du jobbar strategiskt för att kvalitetssäkra och utveckla enhetens arbete. Ett viktigt uppdrag är också att driva samverkan med andra aktörer, både internt och externt.

Du kommer tillsammans med dina fyra enhetschefskollegor och din verksamhetschef att ingå i IFO:s ledningsgrupp som är en kreativ, driven och utvecklingsvillig ledningsgrupp. Vi ser ständig utveckling av verksamheten som en förutsättning för att kunna göra vårt jobb på bästa sätt och som enhetschef har du stort mandat och ansvar att driva detta arbete.

Jag som blir din närmsta chef har arbetat inom kommunal socialtjänst i nästan 20 år och tycker fortfarande det är lika roligt och utvecklande! Jag har arbetat länge i Kumla och en viktig anledning till det är att det är en ambitiös kommun med korta beslutsvägar och nära till samverkanspartners. Detta innebär att vi har goda möjligheter att utveckla och organisera vår verksamhet på bästa sätt.

Vi vill att du ska trivas, utvecklas och lyckas med ditt uppdrag. Vi satsar därför på nära stöd från verksamhetschef och olika stödfunktioner såsom HR och ekonom. Vi satsar också på ledarskapsutveckling och kompetensutveckling för att skapa förutsättningar för dig och din enhet att lyckas i arbetet att uppnå våra mål. Vår ledarplattform är grunden för de aktiviteter och insatser som ledarutvecklingen består av och tydliggör vilket chefs- och ledarskap kommunen vill främja. Vi erbjuder dig möjlighet att växa som ledare, bland annat genom utbildningar och chefsforum och vi förväntar oss att du bygger på dina styrkor och arbetar med dina utvecklingsområden. För alla chefer i kommunen finns tre ledord som är: attraktivitet, tillväxt och digitalisering. Vi erbjuder friskvårdspeng, inväxling av semesterdagar samt möjlighet till förmånscykel och -bil.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom och har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning, ledning och samverkan med olika aktörer. Du är en driven och kommunikativ ledare som jobbar mot uppsatta mål tillsammans med dina medarbetare. Du ser vikten av ett prestigelöst och lösningsfokuserat samarbete och vi vill att viljan att utveckla en ännu bättre verksamhet genomsyrar ditt ledarskap. För att lyckas i ditt uppdrag behöver du vara modig, bekväm i att fatta beslut, och ha ett strategiskt perspektiv.

Vi söker dig som är en engagerad ledare med vilja att i samarbete med oss fortsätta utveckla vår verksamhet!

Vi ser fram emot din ansökan!

ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.

Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.

Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2021 klicka här:
https://youtu.be/pJ5INELoEXU

Kontaktpersoner på detta företaget

Anita Blomqvist
019-58 86 50 (direkt), 019-58 83 42 (reception)
Lena Bergh
019-58 86 27
Fackliga företrädare
019-58 80 00
Betrice Fagerdal
019-588663
Margaretha Eriksson
019-588621
Marie Wik
019-588598
Gabriella Mueller Prabin
019-58 85 71
Malin Pöhner
019-588192
Camilla Stefansson
019-588345
Magdalena Karlsson
019-588367

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialförvaltningen, Kumla kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 oktober 2022
  • Ansök senast: 23 oktober 2022

Besöksadress

Stadshuset, Torget 69280 Kumla
None

Postadress

Stadshuset
Kumla, 69280

Liknande jobb


16 december 2024

16 december 2024

16 december 2024