OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.
Partille kommun är en väl utvecklad arbetsplats som ligger väl framme i olika digitala processer. Processer som förenklar livet för såväl våra kunder som medarbetare. Arbetsplatsen är belägen centralt i Partille med närhet både till kommunikationer och köpcentra. Friskvård och hälsa är viktigt för Partille kommun. Du kommer att få ta del av flera olika friskvård- och hälsoteman. Bland annat har arbetsplatsen ett eget gym.
På social- och arbetsförvaltningens sju enheter arbetar ca 100 personer inom något av områdena: råd, stöd och behandling till barn, vuxna och familjer, familjerätt och familjerådgivning, mottagande av nyanlända och integration, råd, stöd och behandling vid missbruk, arbetsmarknadsåtgärder och ekonomiskt bistånd. Social- och arbetsförvaltningen, SAF, verkar under social- och arbetsnämnden.
Familjeenheten i Partille består av fyra barnsekreterare och fyra familjehemssekreterare som arbetar utifrån var sina uppdrag i ett nära samarbete med barnets bästa i fokus. Barnsekreterare ansvarar för att följa upp de placerade barnen enligt gällande lagstiftning och familjehemssekreterare rekryterar, utbildar och handleder familjehemsföräldrarna. På enheten arbetar även en metodstödjare och två familjerådgivare som erbjuder samtal för par, enskilda eller andra i nära relationer. I vår förvaltning är samverkan ett ledord och vi har jobbat aktivt med Partnering for safety och implementering av detta pågår nu inom barnverksamheterna.
Läs mer om Partnering for safety här: http://www.samkrafter.se/utredningsmetodik-inom-socialtj%C3%A4nsten/partnering-for-safety
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef på Familjeenheten erbjuder vi dig ett spännande och utmanande uppdrag i att leda, utveckla och utvärdera arbetet på din enhet. Du planerar och följer upp det dagliga arbetet och är ett nära stöd till dina medarbetare. På social- och arbetsförvaltningen arbetar vi processorienterat och med ständiga förbättringar så utvecklings- och förbättringsarbete ingår som en naturlig del i ditt ledaruppdrag. Budgetarbetet rapporteras regelbundet under året, det är därför viktigt att kunna analysera och följa upp resultat för att arbeta kostnadseffektivt. I ditt arbete har du stöd av controller, HR, olika stabsfunktioner samt en metodstödjare.
I Partille kommun vill vi ha nytänkande chefer som vågar initiera, leda och driva utveckling tillsammans med våra medarbetare för att skapa attraktiva verksamheter i framkant. Du kommer att arbeta strategiskt och samtidigt agera operativt, för att nå uppsatta mål. Genom ett processinriktat, närvarande och coachande ledarskap skapar du förutsättningar för engagemang, arbetsglädje och utveckling hos dina medarbetare.
Som enhetschef inom familjeenheten ingår du i en ledningsgrupp tillsammans med övriga avdelningens sex enhetschefer och avdelningschef.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du som söker har socionomexamen och/eller annan beteendevetenskaplig utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du är väl förtrogen med gällande lagstiftning och arbetsrättsliga lagar relaterade till uppdraget samt är van vid politisk styrning. Du ska ha flerårig arbetserfarenhet av myndighetsutövning och får gärna ha tidigare erfarenhet av ledande befattning inom socialtjänstens område och ekonomisk styrning.
Har du dessutom erfarenhet av arbete inom sociala barnavården, familjehemsenhet och/eller med utredning av barn och unga samt kunskap i Signs of safety är det meriterande.
ÖVRIGT
Vid erbjuden anställning genomförs ID kontroll samt utdrag ur belastningsregister.
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sofia Frederiksen Angervall
031 792 10 70
Enhetschef Suzanne Billberg
031-792 18 02
Avdelningschef Peter Nilsson
031-792 16 62
SSR Susanne Wessman
031-792 10 00
Vision Annika Dimberg
031 - 792 10 00
Avdelningschef Frida Atterstam
031-792 16 96
Enhetschef Anna-Karin Eglén
031 - 792 16 82
Enhetschef Helene Ardestam
031 - 792 13 36
Fältsekreterare Tinna Molén
031-792 13 13
Metodutvecklare Eva Ahlstedt
031 792 10 52