Arbetsbeskrivning
Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.
Partille kommun är en väl utvecklad arbetsplats som ligger väl framme i olika digitala processer. Processer som förenklar livet för såväl våra kunder som medarbetare. Arbetsplatsen är belägen centralt i Partille med närhet både till kommunikationer och köpcentra. Friskvård och hälsa är viktigt för Partille kommun. Du kommer att få ta del av flera olika friskvård- och hälsoteman. Bland annat har arbetsplatsen ett eget gym.
Social- och arbetsförvaltningen, SAF, verkar under social- och arbetsnämnden och består av två avdelningar; vuxen och barn och unga. Utöver det har vi en avdelning för stöd och utveckling. Avdelningen barn och unga består av fyra enheter. Familjerätt i samverkan, utredningsenhet där mottag och säkerhetsteam ingår, vår öppenvårdsverksamhet samt familjeenheten med familjehem och familjerådgivning. Vi söker nu enhetschef för ett spännande uppdrag att leda och utveckla familjeenheten.
Enheten består av fyra barnsekreterare och tre familjehemssekreterare som arbetar utifrån var sina uppdrag i ett nära samarbete med barnets bästa i fokus. Barnsekreterare ansvarar för att följa upp vården för de placerade barnen och familjehemssekreterare rekryterar, utbildar och handleder familjehemsföräldrarna. På enheten arbetar även en metodstödjare och två familjerådgivare som erbjuder samtal för par, enskilda eller andra i nära relationer. I vår förvaltning är samverkan ett ledord och vi har jobbat aktivt med Partnering for safety och implementering av detta pågår nu inom barnverksamheterna.
Läs mer om Partnering for safety här: http://www.samkrafter.se/utredningsmetodik-inom-socialtj%C3%A4nsten/partnering-for-safety
ARBETSUPPGIFTER
I Partille kommun vill vi ha modiga och nytänkande chefer som vågar initiera, leda och driva utveckling tillsammans med våra medarbetare för att skapa attraktiva verksamheter i framkant. Som enhetschef på Familjeenheten erbjuder vi dig ett spännande och utmanande uppdrag i att leda och utveckla familjeenheten. I rollen som enhetschef har du verksamhets budget och personalansvar för området. I ditt arbete har du stöd av chef, controller, HR, olika stabsfunktioner samt en metodstödjare. Du har även tätt samarbete och stöd av enhetschefskollegor. Du erbjuds en god chefsintroduktion i kommunen samt handledning.
I din roll som enhetschef är du en viktig lagspelare som tillsammans med dina kollegor i förvaltningen arbetar för en kvalitativ och hållbar socialtjänst. Som enhetschef inom familjeenheten ingår du i en ledningsgrupp tillsammans med avdelningens övriga tre enhetschefer och avdelningschef, likväl med enhetscheferna på avdelning vuxen. Du samarbetar med andra, både inom kommun såväl som med andra aktörer. Verksamheten har stort fokus på omställningen mot en ny socialtjänstlag. Du förväntas driva utvecklings- och förändringsarbete, engagera och inspirera. Tjänsten kräver god kommunikationsförmåga och en ledning med vision, mål och riktning där hög grad av delaktighet hos medarbetarna prioriteras. Du följer upp verksamheten och arbetar med ständiga förbättringar samt ser verksamheten ur ett helhetsperspektiv. Genom ett processinriktat, närvarande och coachande ledarskap skapar du förutsättningar för engagemang, arbetsglädje och utveckling hos dina medarbetare och för verksamheten.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du som söker har socionomexamen eller annan beteendevetenskaplig utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du är väl förtrogen med gällande lagstiftning och arbetsrättsliga lagar relaterade till uppdraget samt är van vid politisk styrning. Du ska ha flerårig arbetserfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga och skall ha tidigare erfarenhet av ledande befattning inom socialtjänstens område.
Har du dessutom erfarenhet av arbete inom sociala barnavården, familjehemsvård och/eller med utredning av barn och unga samt kunskap i Signs of safety är det meriterande.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker en trygg, målinriktad och handlingskraftig ledare. Du behöver ha god förmåga att inspirera, skapa goda relationer, engagera och omvärldsbevaka för att kunna utveckla verksamheten. Du är lyhörd och skapar delaktighet bland dina medarbetare med ett inkluderande förhållningssätt.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vid erbjuden anställning genomförs ID kontroll samt utdrag ur belastningsregister.
I den här rekryteringen tar vi inte emot personliga brev. Du kommer i stället få besvara ett antal frågor i samband med din ansökan. Svaren används tillsammans med ditt CV i urvalsprocessen.
Vi planerar för inledande kortintervjuer via Teams under vecka 3, den 15/1 och 16/1 2025.
Fördjupningsintervjuer planerar vi på plats under vecka 5, den 28/1 och 29/1 2025.
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sofia Frederiksen Angervall
031 792 10 70
Enhetschef Suzanne Billberg
031-792 18 02
Avdelningschef Peter Nilsson
031-792 16 62
SSR Susanne Wessman
031-792 10 00
Vision Annika Dimberg
031 - 792 10 00
Avdelningschef Frida Atterstam
031-792 16 96
Enhetschef Anna-Karin Eglén
031 - 792 16 82
Enhetschef Helene Ardestam
031 - 792 13 36
Fältsekreterare Tinna Molén
031-792 13 13
Metodutvecklare Eva Ahlstedt
031 792 10 52