OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Familjeenheten på Kungsholmens stadsdelsförvaltning
Familjeenheten ingår i Socialtjänstavdelningen och arbetar med utredning, bedömning av behov samt uppföljning av beviljade insatser enligt SoL och LVU avseende barn ungdomar 0-19 år och deras familjer.
Enheten består av mottagningsgrupp, utredningsgrupp, familjerätt, familjevård/kontaktsekreterare, SIP-samordnare och administrativ assistent. Då nuvarande enhetschef kliver vidare till ett annat uppdrag inom staden, söker vi dig som vill bli vår nya enhetschef.
Urval och intervjuer kommer att ske löpande, så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Ditt uppdrag
Tillsammans med två biträdande enhetschefer leder du enheten som består av 27 medarbetare. Du har personal-, budget-, arbetsmiljö- och verksamhetsansvar och du ansvarar för att enheten är kostnadseffektiv och att arbetet bedrivs i enlighet med lagstiftning och stadens riktlinjer. Under året planeras en översyn av ansvarsfördelningen mellan enhetschef och biträdande enhetschefer.
I ditt uppdrag ingår även att fortsätta vidareutveckla och effektivisera arbetssätten för att höja kvalitén samt att utöka samverkan, både internt och externt. En viktigt samarbetspartner är stadsdelens utförarenhet och övriga enhetschefer i innerstaden. Du rapporterar till socialtjänstavdelningens chef och ingår tillsammans med övriga enhetschefer i avdelningens ledningsgrupp.
Din kompetens och erfarenhet
För denna tjänst krävs att du har:
- socionomexamen
- flerårig erfarenhet inom socialtjänstens myndighetsutövning gällande barn och ungdomar
- erfarenhet som chef med budget-, personal- och arbetsmiljöansvar
- erfarenhet från politiskt styrd organisation
- mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.
Vi ser det som meriterande om du har tidigare erfarenheter av att leda andra chefer och har ledarskapsutbildning eller annan vidareutbildning som bedöms som relevant för tjänsten.
Vi söker dig som är en trygg, strukturerad och tydlig ledare med integritet och gott omdöme. Du skapar engagemang och delaktighet samt har en god förmåga att kommunicera verksamhetens uppsatta mål och resultat. Din ledarstil kännetecknas av driv och nytänkande, samtidigt som du är lyhörd och coachande mot chefer och medarbetare. För att lyckas i rollen ser vi också att du är strukturerad samt har förmåga att prioritera i en verksamhet som har ett brett uppdrag. Du samarbetar bra med andra för att nå uppsatta mål som gynnar helheten för organisationen. Du har en mycket god förmåga att leda personalgruppen mot gemensamma mål.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Välkommen med din ansökan senast den 23 juni!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Om Kungsholmens stadsdelsförvaltning
Kungsholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 13 stadsdelsförvaltningar och omfattar de tre öarna Kungsholmen, Lilla Essingen och Stora Essingen.
Inom stadsdelsförvaltningen arbetar ca 1300 medarbetare, som ansvarar för bland annat äldreomsorg, förskola, socialtjänst, omsorg om personer med funktionsnedsättning och stadsmiljö. Tillsammans arbetar vi för att ständigt utveckla våra verksamheter och ge bra service till alla som lever sitt liv på Kungsholmen och Essingeöarna. Besök och följ gärna vår https://facebook.com/kungsholmensdf där kan du läsa mer om våra verksamheter.