OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Helsingborg är platsen för skapande och engagemang.
Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas.
Helsingborg är staden för dig som vill något.
ARBETSUPPGIFTER
Vår verksamhet bygger på en positiv, prestigelös och förbättringsinriktad kultur där vi betonar ett jag och vi, snarare än vi och dom för att våra familjer skall få det bästa.
Som Enhetschef arbetar du på uppdrag av Verksamhetschefen. Tillsammans med en biträdande enhetschef leder du arbetet för helheten. Du ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp.
Vi ska tillsammans med familjen och andra aktörer, arbeta för att barn och unga i Helsingborg ska ha tillräckligt bra uppväxtförhållanden, för att klara en framtid av egen kraft!
Familjehemsenhetens uppdrag är under utveckling och går mot följande riktning:
Vi skall hitta de bästa hemmen/ kontaktpersonerna/kontaktfamiljerna till rätt barn i rätt tid och det gör vi genom att ha en effektiv process där vi rekryterar, utbildar, matchar och stödjer/ handleder våra uppdragstagare på bästa sätt.
Vi skall arbeta för att barn och ungas (som är placerade eller har bistånd i form av Kontaktfamilj/kontaktperson) bästa alltid skall komma i främsta rummet, de har alltid rätt att komma till tals och samtliga insatser skall verka för att stödja barn/Ungas hälsa och utveckling. Deras inställning till vården skall noggrant följas, säkras och dokumenteras.
-Ansvarar för all myndighetsutövning som kan uppstå under placeringstiden, utsluss och eventuell eftervård.
-Erbjuda biologföräldrarna det stöd/behandling de behöver för att klara av sitt föräldraskap – så att barnen kan flytta hem.
-Garantera Barnen rätt till sitt ursprung(kontakt med föräldrar, släktingar mm) i de fall de inte kan flytta hem.
-Följa/ utvärdera den vård barnet/föräldrarna erhåller.
-Sammanställa ett resultat med vården då den upphör.
-Använda och tillämpa det kvalitetssystem som finns i form av BBIC.
-Planeringsansvaret avser barn och unga 0-18 år, och 18 -21 år om det finns särskilda skäl/behov som gör att den unge har fortsatt behov av det stöd som familjehemsplaceringen kan ge.
Vi skall Utreda och bedöma att de som ansöker om medgivande för adoption har tillräckligt goda förhållanden och insikter i vad ett sådant föräldraskap kan innebära. Vi erbjuder stöd och uppföljning av barnets situation utifrån givarländernas krav.
KVALIFIKATIONER
-Socionom eller motsvarande högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig.
-Arbetat inom socialförvaltning, Individ och familj i fem år, varav minst två med myndighetsutövning inom individ och familj
-Arbetat med ledarskap inom myndighetsutövning(IFO) i minst två år.
-Meriterande att ha arbetat med familjehemsfrågor.
-Dokumenterad Chef/ledarskapsutbildning
-Du är öppen, och serviceinriktad och vill arbeta för att vi har en kultur som är positiv, prestigelös och förbättringsinriktad för att våra familjer skall få det bästa.
-Du har hög förmåga att skapa kundvärde
-Du har hög förmåga att samspela
-Du vill lyckas
-Du har hög förmåga att leda dig själv
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf Enhetschef Jessica Granquist
042-10 65 51
Tf Enhetschef Maria Lind
042-107355
Enhetschef Anne Larsson
042-10 59 33
Biträdande enhetschef Kristina Lembke
042-10 67 87
DYNAMIS
042-106418/106449
Enhetschef Pia Hansson
042-10 34 98
Bitr. Enhetschef Petra Nilsson
042-10 46 63
Bitr. Enhetschef Susanne Johansson
042-10 73 56
Bitr. Enhetschef Sigbritt Arwidson
042-10 44 86
Enhetschef Lisbeth Davidsson
042-10 65 34