OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Friab
Friab grundades år 2001 och är idag ett högspecialiserad vård-och omsorgsföretag med cirka 500 anställda. Med hög kompetens, stort engagemang och ett varmt bemötande arbetar vi för att skapa en positiv förändring med individen i fokus. Friab utgör en bredd av specialiserade verksamheter som tillsammans arbetar för att möta individens behov. Läs gärna mer om oss på www.friab.se (https://friab.se/)
Om vår familjevård
Friabs familjevårdsverksamheter har specialistkompetens och arbetar med kraftigt förstärkt och förstärkt familjevård för barn och unga samt vuxna. Vi erbjuder omfattande konsulentstödda behandlingsinsatser i kombination med ett stort engagemang från familjehemmet. Oftast är minst en av familjehemsföräldrarna hemma på heltid för att tillgodose behovet av stöd, struktur och stabilitet.
Om tjänsten
Friab växer och söker nu en enhetschef till familjevården med ansvar för verksamheten i södra Sverige. I rollen som enhetschef hos oss ska du utveckla och driva en kvalitetsstyrd verksamhet genom verksamhetsnära ledarskap med fokus på utveckling och tillväxt. Som enhetschef utgår du från vårt kontor i Helsingborg och ansvarar för att skapa en trygg miljö med tydlig struktur och förutsägbarhet som driver utvecklingen framåt. Du leder och fördelar det dagliga arbetet på enheten samt planerar och genomför verksamhetens utveckling på kort och lång sikt. Som enhetschef rapporterar du till affärsområdeschef och ingår i ledningsgruppen för affärsområde familjevård.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Personal- och arbetsmiljöansvar
- Budget och ekonomisk uppföljning
- Övergripande ansvar för löpande dokumentation
- Schemaläggning och bemanning
- Arbeta målinriktat mot, och utvärdera, uppsatta mål
- Omvärldsbevakning gällande sådant som påverkar verksamhetens inriktning
- Ansvara för att verksamheten drivs i enlighet med lagar och föreskrifter
- Vidareutveckla och utvärdera arbetsmetoder
- Kontakt med berörda samarbetsparter och andra enheter inom Friab
Om dig vi söker
Vi söker dig som med trygghet, ödmjukhet och kunskap vill hjälpa andra människor att växa. Det är viktigt att du trivs med att arbeta med verksamhetsnära ledarskap. Du har lätt för att skapa förtroendefulla relationer samtidigt som du kan sätta gränser. Som person är du engagerad och ansvarstagande med förmåga att arbeta självständigt såväl som i team. Du är tydlig, har hög integritet och är professionell och respektfull i ditt bemötande.
Du har arbetsglädje, gillar ett tidvis högt tempo och är lösningsorienterad. Du är prestigelös och tycker om att lära dig nya saker. Du ser och uppmärksammar dina medarbetare och ger dom förutsättningar att växa i sina roller. Du har tillit och är inte rädd för att delegera ansvar och arbetsuppgifter.
Observera att relevant högskoleutbildning, såsom socionom eller motsvarande samt tidigare erfarenhet av ledarskap inom verksamhetsområdet är ett krav.
För oss på Friab är det viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare och vi erbjuder bland annat förmånliga friskvårdsbidrag för alla anställda. Vi är en organisation med möjlighet till handledning, professionell utveckling och framtida utmaningar. I ditt arbete har du stort stöd av organisationsövergripande stöd från bland annat HR-och ekonomiavdelning.
Rekryteringsprocessen
Ansök senast den 15:e september 2022. Rekrytering kommer att ske fortlöpande under ansökningstiden, och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden går ut. Som ett led i rekryteringsprocessen kommer även personlighetstester att tillämpas.
Den som erbjuds anställning krävs enligt lagen om registerkontroll utdrag ur rikspolisstyrelses belastningsregister. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.