Enhetschef till Farstas förebyggande enheter inom äldreomsorg

Arbetsbeskrivning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Vår del av staden ligger mellan sjöarna Drevviken och Magelungen. Här arbetar Farsta stadsdelsförvaltning, 1400 engagerade medarbetare som nu behöver en ny kollega. Hos oss får du nära till både tunnelbana och pendeltåg, butiker och restauranger. Och nära till ett bad på sommaren och långfärdskridskor på vintern.



Just nu pågår ett förändringsarbete i Stockholms stad som syftar till att ge våra chefer bättre organisatoriska förutsättningar.

Med anledning av detta rekryterar vi i Farsta stadsdelsförvaltning ett antal nya chefer.

Avdelningen för äldreomsorg som ansvarar för utförare och beställare utökar nu med en enhetschef till en ny enhet.

Välkommen till oss

Avdelningen för äldreomsorg ansvarar för biståndsbeslut inom stadsdelen och för utförarverksamheter i kommunal regi så som boende, hemtjänst och förebyggande verksamhet. Avdelningen har en driven stab som ger stöd till och följer upp verksamheterna i samråd med avdelningschef. Du ingår avdelningens aktiva och engagerade ledningsgrupp där chefer från både beställar- och utförarverksamheter ingår. Här bidrar du med din kunskap och erfarenhet samtidigt som du drar nytta av alla dina kollegors kunskap. Vi arbetar självständigt i våra uppdrag men har ett gott och nära samarbete med kollegor.

Enheten består av tre verksamheter en biståndsbedömd dagverksamhet, ett aktivitetscenter som ska öppnas upp 2025 i ett nybyggt seniorboende och en förebyggande verksamhet som vänder sig till seniorer över 65 år som bor i ordinärt boende. Uppdraget innebär bland annat att bryta ensamhet och skapa en meningsfull vardag för seniorer.

Vi erbjuder

Vi kan erbjuda dig ett varierat arbete där du utvecklar och utvidgar verksamheten för äldre och där du får möjlighet att både driva en ny enhet och starta upp en ny verksamhet.

Din roll

Som enhetschef för våra förebyggande verksamheter får du ett självständigt arbete med ansvar för verksamhets- och kvalitetsutveckling, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Tillsammans med dina medarbetare och ledningsgruppen följer du upp och utvecklar arbetet utifrån politiskt fastställda mål och uppdrag. Du kommer att vara närmsta chef till cirka 20 heltidsanställda medarbetare. Medarbetargruppen består av undersköterskor, samordnare, aktivitetsansvarig, kurator, fixare och digital stödjare.

Förutom att behålla och förädla mycket väl fungerande verksamheter innefattar uppdraget att starta upp ett nytt aktivitetscenter. Rollen innefattar därmed att upparbeta samarbeten/samverkan exempelvis med region/primärvård, delta i och/eller driva olika projekt internt och externt. Identifiera synergieffekter mellan de tre verksamheterna, utveckla arbetssätt för vårt uppsökande arbete och hur vi skapar kontakt. Du har en nära samverkan med övriga enhetschefer.

Din kompetens och erfarenhet

Vi söker dig som:

har relevant högskolexamen
har flerårig aktuell chefserfarenhet inom relevant område, exempelvis äldreomsorg eller socialtjänst, och som innefattat verksamhets-, personal- och budgetansvar
är väl förtrogen med de lagar och riktlinjer som styr verksamheten.

Det är meriterande om du har:

högskoleutbildning inom organisation och/eller ledarskap
erfarenhet av att starta upp verksamhet och utveckla nya arbetssätt
medverkat i externa projekt
erfarenhet av att samverka med och har förståelse för primärvårdens arbete.

Vi lägger stor vikt vid ledarskapet vilket för oss innebär att det är nära, aktivt och tydligt.

Du är en trygg och stabil ledare som är bra på att samarbeta och skapa goda relationer. För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du vara duktig på att skapa engagemang, delaktighet och arbetsglädje. Du främjar nytänkande och att testa saker utanför boxen i syfte att förädla och förbättra arbetssätt och verksamhet. Du ser Farstas verksamheter som en helhet och den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du har en god kommunikativ förmåga, är tydlig och kommunicerar förutsättningar, ramar, krav, förväntningar och mål på ett pedagogiskt och professionellt sätt.

I denna rekrytering kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, motivation och engagemang för uppdraget.

Låter detta intressant och stämmer in på dig, då är du varmt välkommen med din ansökan!

Övrigt

Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.

I denna rekryteringsprocess kan arbetspsykologiska testverktyg komma att användas.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Enhetschef Funktionsstöd/LSS

Enhetschef Funktionsstöd/LSS

24 november 2024

Enhetschef inom LSS och socialpsykiatri

Enhetschef inom LSS och socialpsykiatri

22 november 2024

22 november 2024

8 november 2024