OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Inom inriktningen Fordringshantering ligger fokus på att handlägga ärenden från beslutat återkrav till slutreglerad skuld.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för teamets resultat och för sin egen utveckling.
I rollen som Enhetschef ingår personalansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för teamen i enheten. Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du dina medarbetare en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver. Som Enhetschef ingår du i områdets ledningsgrupp och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang. Din enhet består av cirka 20 medarbetare som har sin placering i Östersund. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten.
Vi söker dig som:
• Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• Har god ledarskapsförmåga
• Är initiativtagande, målinriktad och skapar och följer upp resultat
• Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
• Har god självkännedom och är stabil som person
• Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
• Samarbetar och samverkar effektivt med andra
• Har god kommunikativ förmåga
• Har B-körkort.
Det är meriterande om du:
• Goda kunskaper om och erfarenhet av försäkring och process på återbetalning
• Har erfarenhet av coachande ledarskap och att leda i förändring
• Har erfarenhet av att leda team
• Erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet
• Erfarenhet av socialförsäkringen.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst, heltid, tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse. Placering Östersund. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Kontakt
Chef (för frågor om tjänsten): Fredric Stridsberg, tfn: 010-116 91 63. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Adelina Popescu, tfn: 010- 112 46 73. Fackförbundet ST Mammi Kimaro Brännström, tfn: 010-111 86 47, Saco-S: Joakim Larsson, tfn: 010-118 87 54 och Seko: Johanna Grundström tfn: 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 21 juni 2020. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. När du söker tjänsten kommer du även att besvara en del urvalsfrågor. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.