OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Är du intresserad av ett spännande arbete och en verksamhet i förändring? Har du erfarenhet inom IT-support som teamledare eller chef och vill vara med och utveckla vår servicedeskfunktion som är en av våra nyckelfunktioner?
Då kan du vara rätt person för jobbet?
Ansvar och arbetsuppgifter
Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service.
Området produktionscenter har i uppdrag att säkra en stabil och driftsäker IT-produktionsmiljö, där IT-supporten har det yttersta ansvaret för att kunder och användare snabbt, enkelt och effektivt får lösningar på uppkomna IT-problem.
IT-supporten som finns på orterna Göteborg, Stockholm och Sundsvall och består av totalt av 47 medarbetare där ditt ansvar blir att leda 14 medarbetare inom IT-supporten i Stockholm. I rollen som enhetschef ingår personalansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för teamen i enheten. Du ingår i områdets ledningsgrupp och rapporterar till områdeschefen inom produktionscenter.
Vad söker vi för person?
Vi är en verksamhet i förändring och vi vill hitta dig som vill vara med och utveckla vår IT-support. Du är bra på service och förstår och sätter användaren i fokus. Du har god verksamhetskompetens och sätter upp mål för dig själv och medarbetarna och arbetar målinriktat för att uppnå dem. I din ledarroll, motiverar och engagerar du medarbetarna för att uppnå gemensamma mål.
Har du erfarenhet från kundservice inom en it-organisation och haft ansvar för personal och vet hur man skapar goda resultat genom andra är det en fördel. Du är intresserad av metoder och processarbete samt vill leda verksamheten till ständiga förbättringar.
Som enhetschef är du en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten. Som enhetschef hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som:
• Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• Har god ledarskapsförmåga
• Är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
• Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
• Har god självkännedom och är stabil som person
• Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
• Samarbetar och samverkar effektivt med andra
• Har god kommunikativ förmåga
Det är meriterande om du har:
• god erfarenhet av supportprocesser som ITIL eller liknande
• god förståelse av en servicedesk och dess olika processer samt flöden
• flerårig chefserfarenhet att leda och utveckla en It-support i en liknande organisation
• erfarenhet av att leda team
• erfarenhet av att leda på distans
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, speciellt vid din förmåga att leda och motivera andra.
Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Stockholm (telefonplan). Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Svenskt medborgarskap krävs då tjänsten är säkerhetsklassad. Säkerhetsprövning kommer att göras innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef: Michael: Sjölén, 010-1187194 (för frågor om tjänsten) HR-specialist: Stefan Dahlberg för frågor om rekryteringsprocessen) tel, 010 116 45 16. Fackförbundet ST: Christina Lövgren och Saco-S: Emil Tibblin nås via vår växel 08-786 90 00. Seko: Eliza Grundström, tel 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2021-05-23. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.