Arbetsbeskrivning
Är du en engagerad ledare som vill göra skillnad i människors liv? Sektion arbetsliv som är en av tre sektioner vid Arbetslivs- och Socialförvaltningen, söker nu en enhetschef till Ekonomiskt bistånd!
Sektionen består av fyra enheter där försörjningsenheten tillsammans med arbetsmarknadsenhet, Ingarvsgruppen och Lugnetgruppen ansvarar för att stärka individers möjligheter till egen försörjning och ökad delaktighet i samhället. Enheten ansvarar för att utreda, bedöma och besluta om ekonomiskt bistånd samt insatser som ska leda till egen försörjningsförmåga, flyktingmottagning, dödsbohandläggning, förmedling av egna medel, boendesamordning och utredning kontaktperson vuxna.
Försörjningsenheten är uppdelade i fyra team där varje team leds av en teamledare och dessutom finns en biträdande enhetschef som stöd. Som enhetschef får du tillgång till kommunens ledarutvecklingsprogram, stöd från centrala funktioner samt förmåner såsom årsarbetstid, semesterväxling och möjlighet till visst distansarbete.
Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats med ett gott arbetsklimat och positiv stämning. Arbetet är omväxlande i en föränderlig miljö. Vi står inför spännande utmaningar med ny Socialtjänstlag och andra nationella utredningar inom området som kommer att påverka arbetet med att få fler falubor i egen försörjning, vilket gör detta till en perfekt tjänst för dig som trivs med både förvaltande och utvecklande arbete.
Vi ser fram emot din ansökan och möjligheten att tillsammans göra skillnad!
Arbetsuppgifter
Enhetens uppdrag är att informera, ge rådgivning och utifrån ansökningar utreda och bedöma behovet av ekonomiskt bistånd. Du kommer att samverka med både interna och externa aktörer för att bygga broar, korta ledtider och främja integrerade lösningar. Detta sker utifrån vårt strategiska vägval att skifta fokus från ett socialt perspektiv till ett arbetsmarknadsperspektiv.
Som enhetschef ingår du i ledningsgruppen för sektion Arbetsliv. Du leder, planerar och driver utvecklingen av enheten tillsammans med dina medarbetare och i nära samarbete med andra enhetschefer. Rollen innefattar personal-, budget- och arbetsmiljöansvar. Du arbetar utifrån en helhetssyn och fattar självständiga beslut inom verksamhetsområdet. I ditt arbete har du stöd från en biträdande enhetschef och fyra teamledare som bidrar i både arbetsledning och utveckling av verksamheten.
Kvalifikationer
För rollen krävs:
- Högskoleutbildning med inriktning som socionom, samhällsvetare, statsvetare eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer är relevant
- Chefserfarenhet från ett myndighetsutövande område. Du kan även vara intressant för oss om du har haft en annan ledande befattning inom myndighetsutövande verksamhet.
- God kunskap om socialtjänstens uppdrag och de lagar som styr verksamheten
- God förmåga att formulera dig på svenska, både i tal och skrift
Personliga egenskaper
Vi söker en engagerad enhetschef som kan leda vårt team framåt. Du är en lösningsorienterad ledare med förmåga att analysera och hantera komplexa problem på ett strukturerat sätt. Genom effektiv planering och organisering prioriterar du arbetsuppgifter för att nå verksamhetens mål. Du anpassar dig snabbt till förändringar och behåller fokus, även under press. Som lagspelare värdesätter du samarbete och bygger starka relationer, vilket skapar en positiv och inkluderande arbetsmiljö. Att samarbeta med andra, både inom och utanför organisationen, är en naturlig del av ditt arbetssätt, och du har en god förmåga att påverka och skapa engagemang. Genom ditt tydliga sätt att kommunicera når du fram till medarbetare och andra. Din ledarstil präglas av delaktighet och lyhördhet, vilket bidrar till ett gott arbetsklimat där alla känner sig delaktiga i verksamhetens utveckling.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Meriterande kvalifikationer
- Erfarenhet av chefs- eller ledande befattning inom ekonomiskt bistånd eller andra områden inom socialtjänsten
- Erfarenhet av arbete inom ekonomiskt bistånd eller inom andra socialtjänstområden
- Erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete
- Erfarenhet av arbete med välfärdens kompetensförsörjningsutmaning
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då det kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg vid senare tillfälle.
För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida.
Genom Rekryteringslots Dalarna kan vi erbjuda medflyttarservice, läs mer om det på Rekryteringslots hemsida www.rekryteringslots.se
Kontaktuppgifter
Anne Holten, Sektionschef, tel. 023-829 09, mail: anne.holten@falun.se
Fackliga företrädare
Akademikerförbundet SSR, Jan Nyberg, tel. 023-821 67, mail: jan.nyberg@falun.se
Vision, Christina Johansson, tel. 023-821 10, mail: christina.johansson@falun.se
Ledarna, Eva K Jonsson, tel. 023-866 15, mail: eva.k.jonsson@falun.se
Övrigt
Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet.
Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering tillämpa arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. Även arbetsprov kan komma att tillämpas.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se
Kontaktinformation
Anne Holten
Arbetsplats
Falun