OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en enhetschef till Vård och omsorg i Lindesbergs kommun. Din placering kommer inledningsvis att vara på Frövi Hemtjänst under ca 1 års tid utifrån ett föräldravikariat. Därefter får du möjlighet att fortsätta utveckla någon annan av våra verksamheter.
Socialförvaltningen är en av Lindesbergs kommuns största förvaltningar där vård och omsorg är en av tre verksamhetsområden. Vård och omsorg ansvarar för stöd, vård och omsorg för äldre. Inom vård och omsorg finns bland annat hemtjänst, vård- och demensboenden samt hälso- och sjukvård.
Frövi hemtjänst består av ca 40 undersköterskor/vårdbiträden, en verksamhetsadministratör, en sjuksköterska och en arbetsterapeut. Som enhetschef har du ditt kontor i Frövi.
Inom socialförvaltningen finns en gemensam bemanningsenhet som tillsätter korttidsvikariat. Vi står inför ett stort arbete med heltidsresan och välfärdsteknologi. Vi erbjuder dig stora möjligheter att kunna påverka ditt arbete och ser gärna att du är en ledare som ser möjligheter och är intresserad av att driva förbättringsarbete framåt. Om du känner igen dig och tycker detta låter spännande har vi ett uppdrag åt dig!
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill utveckla arbetet inom hemtjänsten i Frövi. I denna roll ansvarar du för en hemtjänstgrupp med 40 medarbetare.
Som enhetschef kommer du ha fullt ansvar för verksamhet, personal och ekonomi. Du ska på ett kostnadseffektivt sätt leda, planera, samordna och utveckla verksamheten utifrån gällande lagstiftning, politiska beslut, mål och riktlinjer och ekonomiska ramar. Ett stort arbetsområde för dig som chef kommer bli att implementera heltidsresan och arbeta med förändringsarbete gällande planering och schemaläggning. Du kommer även att fortsätta arbetet som startats upp med fast omsorgskontakt i hemtjänsten.
Du rapporterar till verksamhetschefen och ingår i Vård och Omsorgs ledningsgrupp där du förväntas bidra till gemensamma frågor och ökad samverkan inom verksamhetsområdet. Det finns ett nära samarbete med våra stödfunktioner inom HR och ekonomi. Samverkan med fackliga organisationer är viktigt för att fortsätta främja en god arbetsmiljö och verksamhetsutveckling. Att vara förtroendeskapande och ha ett ledarskap som bygger på delaktighet ser vi som viktiga ledord i hela socialförvaltningen.
KVALIFIKATIONER
Du har adekvat högskoleutbildning som socionom, sjuksköterska eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du är van att använda IT som stöd i ditt dagliga arbete och kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Erfarenhet av arbete inom området är meriterande samt erfarenhet av tidigare chefsroll. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av systemet Time Care.
Vi söker dig som är flexibel och kan hantera människor i olika typer av situationer. Du är tydlig och rak i ditt ledarskap och följer de rutiner och riktlinjer som finns. Vidare är du lyhörd, etablerar och behåller goda relationer och har ett professionellt bemötande. Det är viktigt att du kan skapa engagemang och delaktighet hos medarbetarna. Du har förmåga att se helheten och att samarbeta/samverka. Du är självständig i din yrkesroll och har en god förmåga att strukturera och prioritera ditt arbete.
Stor vikt kommer läggas på personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Lindesbergs kommun ingår i det finska förvaltningsområdet. Ange gärna i din ansökan om du har språkkunskaper i finska.
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.
Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 1 800 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!