OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hej! Vad kul att vi har väckt din nyfikenhet!
Har du din examen från högskola/universitet? Är du intresserad av en chefstjänst där Borlänge kommun stöttar dig för du ska känna dig bekväm i rollen? Då ska du passa på att söka tjänsten som enhetschef inom Funktionshinderomsorgen 2. Varmt välkommen att läsa vidare med vad vi kan erbjuda dig om vi hittar ett framtida samarbete.
Som ny på jobbet så kommer du som enhetschef ha en mentor, i form av en enhetschefskollega, som finns till för dig som ett bollplank när det kommer till alla typer av verksamhetsfrågor, vilket inkluderar personal-, arbetsmiljö- och ekonomifrågor. Som ett ytterligare stöd i din yrkesroll finns erfarna och kompetenta kollegor samt stödfunktioner inom bl.a. HR, ekonomi, metodstöd, IT, som du kan nyttja vid behov.
Som enhetschef kommer du få ta del av Borlänge kommuns gedigna ledarutvecklingsprogram vilket syftar till att ge dig som chef, verktyg för att bli framgångsrik i ditt uppdrag. Vi har även interna utbildningar inom exempelvis arbetsmiljö, rehabilitering, rekrytering för att nämna några.
Funktionshinderomsorgen 2 är en del av Sociala sektorn och ansvarar bland annat för Personlig assistans, Korttids (LSS) och Ledsagning. Inom sektorn finns även en bemanningsenhet och ett rekryteringsteam. Bemanningsenheten arbetar med vikarietillsättning vid korttidsfrånvaro, medan rekryteringsteamet arbetar med att stödja verksamheterna i rekryteringsarbetet mer långsiktigt. Verksamheten har under året infört ett nytt verksamhetssystem som stödjer ett processorienterat arbetssätt med Individens behov i centrum, (IBIC). Du kommer att arbeta tillsammans med duktiga och stöttande chefskollegor och handläggare, som alla vill göra det bästa för Borlängebon.
Borlänge kommun värnar om alla Borlängebor vi möter i vår arbetsvardag samt våra anställda. Vi ser gärna att du som söker arbete hos oss är vaccinerad mot covid-19.
Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet
ARBETSUPPGIFTER
I tjänsten som enhetschef ingår områdena personlig assistans och ledsagning och du ansvarar för att arbetet hos brukaren utförs med god kvalité. Detta gör du i huvudsak tillsammans med dina medarbetare, brukare och anhöriga, med stöd av bland annat duktiga chefskollegor och handläggare.
Som enhetschef har du personal-, arbetsmiljö-, och budgetansvar och arbetar självständigt med och göra avvägningar och prioriteringar, med verksamheten och brukaren i fokus. Du kommer att arbeta med att säkerställa att dina medarbetare har rätt verktyg för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Arbetsgrupperna som du är enhetschef över har många engagerade och delaktiga medarbetare som är något som vi uppmuntrar till!
Du kommer att ingå i verksamhetsområdets ledningsgrupp och rapportera till verksamhetschef. Då du delar arbetsplats med andra enhetschefer kommer du att ha duktiga kollegor att samarbeta med.
Du kommer att arbeta i flera av kommunens verksamhetssystem. (bland annat Heroma, LifeCare, Raindance)
KVALIFIKATIONER
Vi ser att du som söker har en fullgjord högskole-/universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer vara relevant för tjänsten. Arbetet innefattar såväl muntlig som skriftlig kommunikation, vilket förutsätter att du har mycket goda kunskaper i svenska språket.
För den här rollen som enhetschef krävs ingen tidigare chefserfarenhet dock ses det som meriterande för uppdraget. Samma gäller kring tidigare arbetslivserfarenhet av utvecklingsarbete, kunskaper inom LSS/SoL, arbetslivserfarenhet från vård och omsorgsarbete och B-körkort.
Som person har du ett stort brukarfokus, vilket innebär att du utvärderar varje beslut och handling utifrån hur mottagaren kommer påverkas och söker feedback och använder den till att förbättra verksamheten. Du har en förmåga att snabbt kunna ändra ditt beteende för att anpassa dig till nya omständigheter. Planering är något som ligger dig varmt om hjärtat och du kan ta fram kort- och långsiktiga planer som är realistiska samt att du följer upp hur arbetet går gentemot enhetens mål och samordnar resurser utifrån det. Vidare så etablerar du trovärdighet; tvekar inte att anta utmaningar och förmedlar energi när du kommunicerar. Du har en god samarbetsförmåga och hittar sätt att kompromissa och identifiera motpartens behov för att uppnå win-win resultat. Den dagliga kontakten med brukare och medarbetare ställer krav på din kommunikativa förmåga där du med lätthet förmedlar information enkelt och tydligt, muntligt som skriftligt.
Vi hoppas att du finner det här uppdraget så pass intressant att du skickar in din ansökan till oss.
Har du någon fråga kring tjänsten, tveka inte! Kontakta oss.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.
Välkommen med din ansökan!
ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!
Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.