Arbetsbeskrivning
Funktionsstöd är en avdelning inom äldreomsorgen som omfattar områdena bostad med särskild service (gruppbostad), servicebostad, personlig assistans, daglig verksamhet och korttidsboende barn och unga. Vårt uppdrag är att stärka människors förmågor till självständighet, självbestämmande och delaktighet i sina liv.
Vi söker nu en enhetschef med ansvar för verksamhet inom bostad med särskild service och personlig assistans.
Är du trygg och inspirerande i din ledarroll?
Har du erfarenhet av att leda medarbetare i förändring?
Besitter du god kännedom om funktionshinderområdet med gällande lagstiftningar?
Då kan du vara den vi söker som vår nästa enhetschef!
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef inom funktionsstöd är du en av nio chefer som ingår i avdelningens ledningsgrupp. Ledningsgruppen har en stark framåtanda och siktar högt, präglas av god stämning och ett gott samarbetsklimat. Arbetsgruppen du ansvarar för består av cirka 25 medarbetare, främst stödassistenter och personliga assistenter.
I ditt uppdrag ingår följande arbetsuppgifter;
• Ansvara för verksamheternas ekonomi, personal och arbetsmiljö inom bostad för särskild service samt personlig assistans.
• Implementera fattade beslut.
• Leda och utveckla verksamheternas arbete.
• Kvalitetssäkra arbetsprocesser.
• Utveckla kvalitet och kundfokus i verksamheten.
• Biträda avdelningschef med analys och uppföljning av verksamheterna.
• Ta tillvara och utveckla kompetenser i arbetsgrupperna.
Kompetensutveckling, kommunikation, delaktighet, digitalisering, ökad självständighet samt kost och hälsa är några av de viktiga områden du arbetar med under året i verksamheterna.
I ditt arbete ges också möjlighet till kontinuerlig arbetsledning och avstämning med avdelningschef samt kollegial handledning.
Vi erbjuder dig ett stimulerande och utmanande arbete där du dagligen kan göra skillnad som har stor betydelse för enskilda personers liv och hälsa.
Organisationen uppmuntrar till att tänka nytt och innovativt, till exempel arrangerades nyligen en funkismässa med olika prova-på-aktiviteter, föredrag och utställningar för att inspirera till hälsosamma val.
Som nyanställd enhetschef tilldelas du en mentor.
KVALIFIKATIONER
För att vara aktuell för tjänsten ser vi att du har:
• Akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant, förslagsvis social omsorg eller socionom.
• God kännedom om funktionsnedsättning och LSS-lagstiftning
• B-körkort
Det är meriterande med tidigare erfarenhet av personal- och budgetansvar.
Som person har du goda ledaregenskaper som präglas av prestigelöst samarbete. Du är lösningsorienterad med fokus på de boendes behov av goda levnadsvillkor och plats i samhället. Som enhetschef förväntas du kunna arbeta självständigt såväl som i team. Du drivs av ett varierat arbete och att möta nya utmaningar.
I din ansökan önskar vi ett cv av dig där dina tidigare meriter framgår. Personliga brevet kan du däremot utesluta - du får istället besvara några urvalsfrågor när du gör din digitala ansökan. Rekryteringen hanteras sedan löpande.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Varmt välkommen att visa ditt intresse för oss!
ÖVRIGT
Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet.
Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas.
Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad!
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi hanterar endast ansökningar digitalt. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att hanteras.
Under rekryteringsprocessen kommer referenser att tas och vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!