OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Färgelanda kommun
Färgelanda kommun är en kommun i sydvästra Dalsland med en stor arbetsmarknad inpå knuten. I kommunen bor ca 6 600 invånare och erbjuder en rik mångfald av möjligheter, en vacker natur med glittrande sjöar och orörd vildmark, där du kan utöva ett aktivt friluftsliv.
Kommunen som organisation består av ca 500 medarbetare fördelat på tre sektorer; Omsorg, Barn & Utbildning, Samhällsutveckling samt en gemensam stab. Tillsammans arbetar vi för att uppnå vår vision om en trygg kommun med tillväxt och livskraft. Detta arbete utför vi med engagemang - företagsamhet - och ett gott bemötande, som är vår värdegrund!
Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Håvestensgårdens särskilda boende till ett demenscentrum i Färgelanda kommun.
En omstrukturering av äldreomsorgen kommer att ske med start 2023 där du blir en viktig del i att verkställa kommunfullmäktiges beslut om ett demenscentrum i Färgelanda kommun.
Som enhetschef är du direkt underställd kommunens socialchef och ingår i sektor omsorgs ledningsgrupp tillsammans med dina enhetschefskollegor. Som enhetschef ansvarar du för att insatserna som vi utför är av god kvalité och för en ekonomi i balans samt en god arbetsmiljö.
Viktigaste mål: Ditt uppdrag är att driva, utveckla och följa upp verksamheten utifrån uppsatta mål tillsammans med medarbetare och övriga chefer. Du har verksamhets, budget-, arbetsmiljö och personalansvar och du hanterar både operativa och strategiska frågor som rör både din del av verksamheten och sektorn som helhet.
Ofta förekommande arbetsuppgifter: Du leder och fördelar arbetet för dina medarbetare och säkerställer bemanning. Du fångar upp behov av kompetensutveckling, förändrade arbetssätt och rutiner. Du är närvarande i ditt ledarskap och har fokus på det dagliga arbetet. Du ansvarar för arbetsplatsträffsmöten, medarbetarsamtal och lönesamtal. Planering och prioritering är en naturlig del av ditt arbete och du håller uppsatta tidsramar.
Krav: Du som söker har en relevant akademisk högskoleexamen, exempelvis som socionom, socialpedagog, beteendevetare och eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har goda kunskaper inom området SoL, aktuella lagstiftningar samt ekonomi, arbetsmiljö och arbetsrätt.
Erfarenhet av arbete i ledande befattning är meriterande.
Som person är du självgående och initiativtagande med en god samarbetsförmåga. Du tar initiativ till nya förslag och arbetssätt. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Du skapar engagemang och delaktighet bland dina medarbetare. Visar förståelse för relationen mellan intäkter och kostnader och agerar utifrån det. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.