Enhetschef till hemtjänst

Arbetsbeskrivning

Katrineholm är en kommun i stark tillväxt där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Vi växer - väx med oss!

Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar för att människor med särskilda behov och deras anhöriga ska kunna vara trygga och ha förutsättningar att leva som aktiva och självständiga medborgare.

Inom äldreomsorgen kommer vi nu rekrytera enhetschef med ansvar för hemtjänst i Katrineholm. Arbetet ger dig en stimulerande möjlighet att arbeta med att möta de framtida utmaningarna och ge våra medarbetare förutsättningar för ett hållbart arbetsliv inom verksamhetsgrenen äldreomsorg.

ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef ansvarar du för att insatserna som vi utför är av god kvalité och för en ekonomi i balans samt god arbetsmiljö. Ditt uppdrag är att driva, utveckla och följa upp verksamheten utifrån uppsatta mål tillsammans med medarbetare och övriga chefer. Du har verksamhets-, budget-, arbetsmiljö- och personalansvar och du hanterar både strategiska och operativa frågor som rör både dina delar av verksamheten och förvaltningen som helhet.

Du leder och fördelar arbetet för dina medarbetare och säkerställer bemanningen. Du engagerar dina medarbetare och ger stöd och handledning. Du är närvarande i ditt ledarskap och har fokus på det dagliga arbetet.

Som enhetschef stärker och motiverar du medarbetarna och fångar upp behov av kompetensutveckling, förändrade arbetssätt och rutiner. Planering och prioritering är en naturlig del av ditt arbete och du håller uppsatta tidsramar. Du arbetar för att samordna arbetsgrupper och blir en referenspunkt för andra.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är en erfaren ledare med erfarenhet och kunskap från vård- och omsorgsförvaltningens verksamhetsområde. Du har ett genuint intresse för människor, god samarbetsförmåga samt förmåga att tillvarata andras kompetenser och idéer!

Du har relevant akademisk utbildning, exempelvis sociala omsorgsprogrammet eller som socionom, beteendevetare, sjuksköterska eller inom något annat område som arbetsgivaren bedömer lämpligt.

Vidare har du:
• kunskap om lagstiftning som rör uppdraget.
• erfarenhet av att leda och utveckla arbetsgrupper utifrån ett arbetsgivarperspektiv.
• kommunikativ och har erfarenhet av att samverka med kollegor och fackliga organisationer.
• god förståelse för arbete i en politiskt styrd organisation.
• erfarenhet av konkurrensutsatt äldreomsorg.
• goda IT-kunskaper, förmåga att snabbt sätta dig in i nya system.
• god kunskap och erfarenhet från äldreomsorgen.
• körkort (B).

Som person är du trygg, stabil och har självinsikt. För att skapa balans i ditt dagliga arbete i relation till dig själv ser du relationer i sitt rätta perspektiv och skiljer på det personliga och professionella. I ditt ledarskap är du ett gott föredöme genom att vara professionell, agera utifrån värdegrund och visa prov på både gott omdöme och personlig omtanke. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Du kan fatta beslut, är lyhörd och bra på att kommunicera och skapar ett gott samarbete med medarbetare, övriga enhetschefer och våra samarbetspartners för att kunna stödja och leda utveckling inom området. För att driva arbetet framåt tar du initiativ till nya förslag och arbetssätt samt sätter igång aktiviteter och uppnår önskat resultat, där du har en förmåga att argumentera för och förklara varför aktiviteterna bör och kan genomföras. Du har ekonomiska kunskaper som leder till att du visar förståelse för relationen mellan intäkter och kostnader och agerar utifrån det. Du förstår och kan förklara hur olika aktiviteter påverkar det ekonomiska resultatet samt fokuserar på kostnader, intäkter, marknaden och vad som kan ge störst avkastning.

Vid erbjudande om tjänst kommer vi att begära utdrag från belastningsregistret.

ÖVRIGT
Rekrytering kommer att ske löpande, vänta därför inte med din ansökan. Intervjuer för tjänsten kommer att genomföras den 30 juni och 1 juli.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Provanställning om 6 månader kan komma att tillämpas.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Per Enarsson
0150-578 20, v 30-31,
Johanna Sjörup
0150-48 80 97, v 32
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0150-570 00
Hannele Hassinen
0150-48 88 90
Kommunal
0150-570 00
Per Enarsson
0150-578 20
Johanna Sjörup
0150-48 80 97
Pia Carlsson
0150-575 15
Ramona Grapenhielm
0150-578 90
Sassa Kusserow
0150-48 84 70

Sammanfattning

Besöksadress

Upplandsgatan 2 64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


29 oktober 2024

Enhetschef/chefsstöd Bräcke

Enhetschef/chefsstöd Bräcke

28 oktober 2024

Enhetschef särskilt boende

28 oktober 2024

Enhetschef Hemtjänst

Enhetschef Hemtjänst

28 oktober 2024