OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!
Vård- och omsorgsförvaltningen ger stöd åt äldre och personer med funktionsnedsättning. Här arbetar runt 2 000 medarbetare inom vårdboenden, trygghetsboenden, hemtjänst, funktionsstöd, hälso- och sjukvård samt på vårt biståndskontor. Det är viktiga jobb där vi gör skillnad på riktigt. Vårt mål är att alltid ge professionell vård och omsorg med människan i fokus.
Beskrivning
Inom hemtjänstens verksamhetsområde har ett stort och omfattande utvecklingsarbete skett de senaste åren som inneburit att både ekonomi och verksamhet utvecklats i en positiv riktning.
Vi fortsätter utvecklingsarbetet för en mer modern och attraktiv hemtjänst för både kund och medarbetare och behöver nu utöka vårt glada team med ytterligare en enhetschef.
Hemtjänstens verksamhetsområde består idag av tio hemtjänstenheter, bemanningsenhet, nattenhet, larm- och service samt en administrativ stab. Som enhetschef utgår man från ett gemensamt kontor i centrala Karlstad.
Inom Karlstads kommun erbjuder individuell handledning och gedigen chefsutbildning till alla chefer.
Arbetsuppgifter
Som enhetschef inom hemtjänsten ansvarar du för att insatserna som utförs är av god kvalité, för en ekonomi i balans samt en god arbetsmiljö. Du har det operativa ansvaret för verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Ditt uppdrag är att driva, utveckla och följa upp verksamheten utifrån uppsatta mål och i enlighet med gällande lagstiftning samt enligt kommunens mål, policy- och styrdokument.
Du leder och fördelar arbetet för dina medarbetare och säkerställer bemanning. Du ansvarar för att stärka och motivera medarbetarna och fånga upp behov av kompetensutveckling, förändrade arbetssätt och rutiner. Genom ditt kommunikativa ledarskap så skapar du förutsättningar för medarbetarna att vara delaktiga, ta ansvar och känna arbetsglädje. Tillsammans med dina medarbetare ska du verkställa beviljade
insatser och arbeta för att våra kunder får omsorg av bästa kvalitet.
Planering och prioritering är en naturlig del av ditt arbete och du håller uppsatta tidsramar.
Du ingår i verksamhetens ledningsteam.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom det sociala området eller annan likvärdig
utbildning/erfarenhet som vi bedömer relevant i förhållande till uppdraget. Du bör ha erfarenhet av att arbeta som chef, gärna från liknande verksamhet.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och dina ledaregenskaper, vilket innebär att du utövar ditt ledarskap i linje med förvaltningens- och verksamhetens värdegrund. Du bedriver ett kommunikativt och nära ledarskap och har förmågan att entusiasmera, motivera och skapa förtroendefulla relationer med dem du möter i ditt arbete. Vidare är du en driven och kreativ person som arbetar för att uppnå mål och
resultat. Arbetet i hemtjänsten är varierande och ställer krav på god förmåga att prioritera och organisera.
Då verksamheten bedrivs på geografiskt spridda platser är b-körkort ett krav.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.