OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Färgelanda kommun
Färgelanda kommun är en kommun i sydvästra Dalsland med en stor arbetsmarknad inpå knuten.
I kommunen bor ca 6 600 invånare och erbjuder en rik mångfald av möjligheter, en vacker natur med glittrande sjöar och orörd vildmark, där du kan utöva ett aktivt friluftsliv.
Kommunen som organisation består av ca 500 medarbetare fördelat på två sektorer; Omsorg och Barn & Utbildning, en Samhällsutvecklingsavdelning samt en gemensam stab. Tillsammans arbetar vi för att uppnå vår vision om en trygg kommun med tillväxt och livskraft. Detta arbete utför vi med engagemang - företagsamhet - och ett gott bemötande, som är vår värdegrund!
Vi söker dig som vill arbeta som enhetschef i hemtjänsten med uppgift och uppdrag att vidareutveckla verksamheten, vara delaktig i en planerad flytt till nya lokaler och implementera nyckelfritt i ordinärtboende i en redan i dag mycket högkvalitativ verksamhet för kommuninvånarna i Färgelanda kommun.
Arbetsuppgifter
Enhetschefen är direkt underställd kommunens socialchef och ingår i sektor omsorgs ledningsgrupp tillsammans med dina enhetschefskollegor. Till din hjälp i det dagliga arbetet har du en samordnarfunktion. Som enhetschef ansvarar du för att insatserna som vi utför är av god kvalité och för en ekonomi i balans samt en god arbetsmiljö.
Ditt uppdrag är att driva, utveckla och följa upp verksamheten utifrån uppsatta mål tillsammans med medarbetare och övriga chefer. Du har verksamhets, budget-, arbetsmiljö och personalansvar och du hanterar både operativa och strategiska frågor som rör både din del av verksamheten och sektorn som helhet.
Du leder och fördelar arbetet för dina medarbetare och säkerställer bemanning. Du stärker och motiverar medarbetarna och fångar upp behov av kompetensutveckling, förändrade arbetssätt och rutiner. Du är närvarande i ditt ledarskap och har fokus på det dagliga arbetet. Du ansvarar för APT, samverkansmöten med fackliga organisationer, medarbetarsamtal och lönesamtal. Planering och prioritering är en naturlig del av ditt arbete och du håller uppsatta tidsramar.
Kvalifikationer
Du som söker har en relevant akademisk högskoleutbildning, exempelvis som socionom, socialpedagog, beteendevetare och eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har goda kunskaper inom området äldreomsorg/hemtjänst, aktuella lagstiftningar samt ekonomi och arbetsrätt.
Som person är du självgående och initiativtagande med en god samarbetsförmåga. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Tar initiativ till nya förslag och arbetssätt. Sätter igång aktiviteter och uppnår önskat resultat. Besitter förmåga att argumentera för och förklara varför aktiviteterna bör och kan genomföras. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Skapar engagemang och delaktighet. Visar förståelse för relationen mellan intäkter och kostnader och agerar utifrån det. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet
Erfarenhet av arbete i ledande befattning är meriterande. B körkort för manuellt växlad bil är ett krav.
Övrigt
Rekrytering kommer att ske löpande, vänta därför inte med din ansökan.
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.