Enhetschef till hemtjänsten

Enhetschef till hemtjänsten

Arbetsbeskrivning

Unika möten med våra äldre och fint samarbete är en del av vår vardag. Att utveckla verksamheten och se nya lösningar likaså. Vill du arbeta i denna miljö och dessutom brinner för ett engagerat och närvarande ledarskap? Då är detta något för dig!

Hemtjänsten inom Strängnäs Kommun består av tre geografiska områden samt larm och nattpatrull. Under hösten kommer vi att utöka vårt verksamhetsområde med en enhet till, detta för att varje enhetschef skall få ansvar för en mindre grupp på cirka 30-35 medarbetare. I mars månad beslutade Kommunfullmäktige att påbörja en avveckling av LOV och påbörja arbete med att införa LOU för hemtjänsten vilket innebär att hemtjänsten står inför en spännande förändringsresa fram till 2025.

Nu söker vi en självständig enhetschef till enhet 1 som är placerad i Mariefred. Vi letar efter dig som vill vara med och leda Strängnäs kommuns hemtjänst in i framtiden, och som lockas av att anta de utmaningar vi ställs inför i en tid av omställning och förändring samt vara en del av införandet av digital teknik.

Strängnäs kommuns enhetschefer får möjlighet till ledarskapsprogram och andra interna utbildningar. Kommunen erbjuder dessutom friskvårdsersättning, löneväxling till lediga dagar samt förtroendearbetstid.


ARBETSUPPGIFTER
Ditt uppdrag är att driva, utveckla och följa upp verksamheten utifrån uppsatta mål, detta tillsammans med medarbetare och övriga chefer. Du har verksamhets-, budget-, arbetsmiljö- och personalansvar och du hanterar både operativa och strategiska frågor som rör både din del av verksamheten och enheten som helhet.

Du leder och fördelar arbetet för dina medarbetare och säkerställer bemanning utefter fastställd budget. Du stärker och motiverar medarbetarna och fångar upp behov av kompetensutveckling, förändrade arbetssätt och rutiner. Du är närvarande i ditt ledarskap och har fokus på det dagliga arbetet. Planering och prioritering är en naturlig del av ditt arbete och du håller uppsatta tidsramar. Till din hjälp i det dagliga arbetet har du en samordnarfunktion samt möjlighet till att arbeta med ombudsroller samt specialistkompetenser.

Ditt ledarskap ska syfta till att våra brukare får en god och personcentrerad vård och omsorg med god kvalitet. Vi vill att du delar våra goda värderingar som innebär att ledarskapet bidrar till att skapa meningsfullhet för brukarna, medarbetarna och alla våra samverkanspartners. Som chef i verksamheten är du närvarande, engagerad och en del av teamet.

Tillsammans med medarbetare och arbetsplatsombud arbetar du för att skapa en god organisatorisk och social arbetsmiljö. Vi förväntar oss att du leder och styr ditt ansvarsområde i verksamheten resurseffektivt och med hög kvalitet mot uppsatta mål. Du ser kvalitetsarbete och arbete för hög frisknärvaro som en självklar arbetsuppgift.


KVALIFIKATIONER
Till denna tjänst söker vi dig som:
• har en relevant akademisk högskoleutbildning, exempelvis som socionom, socialpedagog, beteendevetare och eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig,
• har goda kunskaper inom området äldreomsorg/hemtjänst, aktuella lagstiftningar samt ekonomi och arbetsrätt,
• har arbetat som chef, gärna inom hemtjänsten, i minst tre år,
• har en vana att arbeta med samt implementera digitala verktyg,
• har B-körkort.

Som person ser vi att du:
• är självgående och med en god samarbetsförmåga,
• är trygg, stabil och har självinsikt,
• tar initiativ till nya förslag och arbetssätt. Sätter igång aktiviteter och uppnår önskat resultat,
• besitter förmåga att argumentera för och förklara varför aktiviteterna bör och kan genomföras. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål,
• skapar engagemang och delaktighet,
• visar förståelse för relationen mellan intäkter och kostnader och agerar utifrån det.

Vidare är det meriterande om du:
• har erfarenhet av samverkan med fackliga representanter.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Urvalet sker löpande, så skicka in din ansökan redan idag!


ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.

Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Tillsammans gör vi varandra bättre!

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Strängnäs kommun tillämpar Rökfri arbetstid.

Sammanfattning

Liknande jobb


14 november 2024

Enhetschef till Personlig assistans, OF

Enhetschef till Personlig assistans, OF

14 november 2024

14 november 2024

Enhetschef lokalvård

Enhetschef lokalvård

14 november 2024