OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hemtjänsten i kommunens regi består av fem hemtjänstområden och en nattpatrull. Tillsammans med våra sex äldreboenden bildar vi verksamhet Äldreomsorg, som är en av fyra verksamheter inom Sektor stöd och omsorg. I ledningsgruppen sitter förutom verksamhetschef, fjorton enhetschefer en utbildningssekreterare samt en utvecklingsledare. Hemtjänsten är konkurrensutsatt genom LOV.
Vi satsar på chefernas arbetsmiljö genom att bland annat begränsa antalet underställda medarbetare. Genom det skapar vi också förutsättningar för cheferna att ha ett närvarande ledarskap, vilket vi ser som nödvändigt för att lyckas med uppdraget. Som stöd i det dagliga arbetet har också enhetscheferna två administratörer med omsorgsuppdrag som håller i den dagliga planeringen och logistiken på enheten. Det finns även stöd från andra specialistkompetenser i organisationen såsom HR, ekonomi och IT.
När en av våra chefer väljer att gå vidare till annat uppdrag söker vi nu dig som vill ta vid och fortsätta utveckla hemtjänsten i Lerum.
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef ansvarar du för verksamhet, personal och ekonomi på din enhet. Du arbetar aktivt för att skapa en kvalitativ hemtjänst med nöjda brukare samt handleda och utveckla medarbetarna inom angiven ram.
Du har stor frihet att leda din enhet utifrån verksamhetens mål och vision och tillsammans med övriga kollegor i ledningsgruppen bidrar du till att vidareutveckla rutiner, metoder och arbetssätt för en ökad kvalitet och brukarnöjdhet i hemtjänsten.
Som verktyg i det dagliga arbetet använder vi oss av digitala lås samt planeringsverktyget TES och schemaläggningssystemet TimeCare.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med en högskoleutbildning inom det sociala området som arbetsgivaren finner lämplig. Vi ser även att du har tidigare erfarenhet av äldreomsorg, gärna inom hemtjänsten. Du ska ha arbetat tidigare som chef med personal- och budgetansvar och är väl förtrogen med de lagar och avtal som styr verksamheten. Det händer mycket inom området och du behöver därför vara väl förtrogen med förändringsprocesser och hur dessa påverkar människor och organisation.
Som ledare är du en handlingskraftig problemlösare och har förmåga att skapa förtroende hos både medarbetare, brukare och anhöriga. Du är en tydlig kommunikatör och vet hur du ska leda och inspirera dina medarbetare.
Som person ser vi gärna att du är engagerad, strukturerad, nytänkande och modig.
Körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Lerums kommun, med centralorten Lerum, ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum. Kommunens ca 40 000 invånare erbjuds hög livskvalitet med en väl fungerande samhällsservice och vacker natur med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter samt kulturvärden med anor ända från 1500-talet.
Inom kommunens verksamhet är vi idag drygt 2800 medarbetare som tillsammans arbetar för att skapa välfärd. Kommunens vision är att bli Sveriges ledande miljökommun till år 2025 och vi ska kännetecknas av hållbarhet, kreativitet och inflytande. För mer information besök gärna www.lerum.se
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via denna länk, och inte via e-post eller pappersformat. - Varmt välkommen med din ansökan!
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Sandra Hultén Johansson
0302-52 22 60
Enhetschef Nedzad Deumic
0302-52 23 19
Kommunal Kommunal
0302-52 14 68
Enhetschef Malin Friberg
0302-52 14 26
Enhetschef Lisa Hellsten
0302-52 19 59
Verksamhetschef Äldreomsorg Soledad Danielsson
0302-522385