OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss i den moderna kurorten Ronneby kan du bli delaktig i utvecklingen av ett hållbart samhälle med människan i fokus. Ronneby kommun har 29 600 invånare och ligger attraktivt mellan hav och skog. Vi har bra kommunikationer med bil, tåg och flyg.
Inom kommunen jobbar 2 300 anställda för att ge bästa möjliga service till våra invånare, besökare och företagare. Vill du bli en av oss?
Välkommen till oss i Ronneby kommuns hemtjänst. Här får du möjlighet att göra en insats för våra äldre kommuninvånare på olika sätt. Vi söker dig som aktivt vill vara med och bidra med kunskap och engagemang för att utveckla vård- och omsorgsverksamheten enligt vård- och omsorgsnämndens mål och intentioner. Du vet vad en sammanhållen vård- och omsorg betyder och vet vikten av att individen får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande.
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef leder du arbetet inom hemtjänsten tillsammans med övriga kollegor i verksamhetsområdet. Du ansvarar för din enhet gällande personal-, arbetsmiljö-, ekonomi- och verksamhetsansvar. I uppdraget ingår att verksamheten har god kvalitet samtidigt som ekonomin skall vara i balans. Du organiserar din enhet utifrån brukarens perspektiv genom dina arbetsgrupper för att nå hög kontinuitet samt säkerställer att delegerade hälso-och sjukvårdsuppgifter utförs på ett säkert sätt. Du använder tillgängliga verksamhetssystem för att planera, styra och leda samt följa upp verksamheten. Du samarbetar tätt med övriga enhetschefer inom hemtjänsten. Uppdraget är brett och innehåller kontakt med så väl brukare, anhöriga som andra professioner som alla har fokus på brukaren.
Just nu är verksamhetsområdet inne i förändringsprocess gällande resursplanering och schemaläggning och du behöver kunna leda dina grupper genom förändringen. I rollen ingår även att vara chef i beredskap ett par gånger om året.
KVALIFIKATIONER
Ditt ledarskap kännetecknas av tydlighet och förmåga att visualisera mål och vision så varje medarbetare förstår sin roll och del. Du är en förebild för dina medarbetare när det gäller ansvar, värdegrund och tillit.
Som ledare är du lugn, stabil och kommunikativ samt har förmåga att bygga relationer och skapa delaktighet. Du är strukturerad, tydlig och är en drivande ledare som kan fatta både lätta och svåra beslut. Du har förmåga att skapa dig en överblick och sträva efter helikopterperspektiv för att kunna utveckla verksamheten och nå framgång.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Du har relevant högskoleutbildning, så som socionomutbildning, akademisk vård- och omsorgsutbildning eller som legitimerad sjuksköterska .
Du har ledarerfarenhet, gärna inom SOL och kännedom om lagstiftningens intentioner. Du har erfarenhet av offentlig verksamhet.
Tidigare chefs- och ledarerfarenhet med ansvar för kvalitet, ekonomi, medarbetare och arbetsmiljö är meriterande.
Arbetet ställer krav på goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift.
Körkort B är ett krav
ÖVRIGT
Vi arbetar för en jämn köns- och åldersfördelning och för etnisk och kulturell mångfald i våra verksamheter. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Ronneby kommun samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande vill vi att du ansöker via den digitala länken.
Tillsättning sker om erforderliga beslut fattas.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.