OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En av våra enhetschefer går vidare mot nya utmaningar därför söker vi en ny kollega till området Gråbo. Är du den vi söker? Som enhetschef i hemtjänsten arbetar du med ett närvarande ledarskap med fokus på kärnuppdraget, för att skapa en kvalitativ verksamhet.
Lerums kommun är en förvaltning med tre sektorer. Sektor Stöd och omsorg omfattar verksamheterna Myndighet, Funktionsstöd, Särskilt boende, Hemtjänst, Hälso- och sjukvård, förebyggande och Administration. Gråbo Hemtjänst har uppdrag i Gråbo och Sjövik. Gruppen består av ca 30 undersköterskor och vårdbiträden som är indelade i fem team, som alla utgår från Parasollen i Gråbo centrum. Hit tar du dig lätt hit med buss som stannar utanför byggnaden. Till stöd för gruppen och enhetschefen finns två hemtjänstadministratörer på plats dagtid måndag till fredag.
Som enhetschef är du är direkt underställd verksamhetschef och ingår i ledningsgruppen tillsammans med ytterligare 3 enhetschefer och en metodutvecklare. Lerums kommun har sedan 2009 valfrihet inom hemtjänsten, i enlighet med LOV. Kommunen satsar på att stödja och utveckla sina chefer. Det erbjuds ett utbildningsprogram för dig som är ny som chef inom vår kommun, där du har möjlighet att skapa nätverk med andra chefer över sektorsgränserna. I Lerums kommun har vi nyligen valt Utvecklande ledarskap som vår gemensamma ledarskapsmodell, vilket betyder att vi vill leda verksamheten utifrån ett coachande förhållningssätt där vi motiverar och stödjer våra medarbetare i deras utveckling. Du vet att medarbetarna är det viktigaste redskapet för att nå våra mål och att kvalitet sker i varje enskilt möte med dem som vi är till för.
ARBETSUPPGIFTER
Ditt uppdrag som enhetschef handlar om att både självständigt och med stöd av verksamhetschef, kollegor och stödfunktioner, leda, styra och utveckla verksamheten i enlighet med lagar, avtal och politiska intentioner. Du har ansvar för verksamhet, kvalitet och utveckling och även uppföljning/utvärdering av din verksamhet. Ytterligare ansvar är att utveckla verksamhet och att brukarna erbjuds stöd och service i enlighet med lagstiftningens intentioner.
Som enhetschef har du personal-, verksamhets-, arbetsmiljö- och budgetansvar. Du är en tydlig ledare och tillämpar ett nära ledarskap. På ett positivt sätt tar du tillvara och utvecklar medarbetarnas kompetens och engagemang samt får medarbetarna delaktiga och engagerade i verksamheten. Du ansvarar för att samverkan bedrivs internt och externt och är en god representant för Lerums kommun.
Hemtjänstens ekonomiska resurser är baserade på prestationsersättning och som enhetschef för hemtjänsten arbetar du ständigt för en flexibel verksamhet, där bemanningskravet kontinuerligt justeras utifrån förändringar i beviljade hemtjänsttimmar.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med en relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren finner lämplig, till exempel social omsorg eller socionomutbildning. Det är önskvärt om du har erfarenhet som chef inom äldreomsorgen och du har goda kunskaper om äldres livsvillkor samt vilka lagar och avtal som styr och påverkar verksamheten. Verksamhetsfrågor bedriver du utifrån ett helhetsperspektiv och du ska ha förmåga att anpassa ditt ledarskap efter situationen och respektive medarbetare, samt arbeta utifrån en positiv människosyn och visa tillit till medarbetaren.
Du har goda kunskaper i svenska, god datorvana och en god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi sätter stort värde på att du har god samarbetsförmåga, är engagerad, prestigelös och lyhörd mot brukare och personal samt har förmåga att skapa ett gott samarbetsklimat.
ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.