Enhetschef till hemtjänsten, Mariefred

Enhetschef till hemtjänsten, Mariefred

Arbetsbeskrivning

Tycker du om att arbeta tätt ihop med dina medarbetare och att se nya lösningar för att utveckla verksamheten? Brinner du för att skapa en arbetsmiljö med hög ansvarskultur och tillitsbaserat ledarskap? Lockas du av de utmaningar vi ställs inför i en tid av omställning och förändring? Vill du dessutom vara en del av införandet av digital teknik och leda Strängnäs kommun in i framtiden? Då är du den vi söker!

Hemtjänsten i Strängnäs Kommun består av tre geografiska områden samt larm och nattpatrull. Efter nyår kommer vi att utöka vårt verksamhetsområde med en enhet till. Detta för att varje enhetschef ska få en mindre medarbetargrupp samt för att vi på ett mer effektivt och kvalitativt sätt ska minska sårbarheten och arbeta mer sammanhållet.

Tidigare i år beslutade Kommunfullmäktige att påbörja en avveckling av LOV och påbörja arbete med att införa LOU för hemtjänsten vilket innebär att hemtjänsten står inför en spännande förändringsresa fram till 2025.

Vi erbjuder dig:
• möjlighet till ledarskapsprogram och andra interna utbildningar.
• förtroendearbetstid.
• ett friskvårdsbidrag om 2000 kronor.
• möjlighet till löneväxling finns mot extra lediga dagar.
• att få vara delaktig i hemsjukvårdens ständiga förbättringsarbete både för våra brukare och dig som medarbetare.


ARBETSUPPGIFTER
I denna roll är du närmast chef till ca 35 medarbetare och ingår i ledningsgruppen för äldreomsorg. Du samverkar och samarbetar ihop med fyra andra enhetschefer där ni tillsammans leder kommunens hemtjänst. Ditt uppdrag är att driva, utveckla och följa upp verksamheten utifrån uppsatta mål, detta tillsammans med medarbetare och övriga chefer. Du har verksamhets-, budget-, arbetsmiljö- och personalansvar och du hanterar både operativa och strategiska frågor som rör både din del av verksamheten och enheten som helhet.

Du leder och fördelar arbetet för dina medarbetare och säkerställer bemanning utefter fastställd budget. Du är närvarande i ditt ledarskap och har fokus på det dagliga arbetet. Planering och prioritering är en naturlig del av ditt arbete och du håller uppsatta tidsramar. Till din hjälp i det dagliga arbetet har du en samordnarfunktion samt möjlighet till att arbeta med ombudsroller samt specialistkompetenser.

Ditt ledarskap ska syfta till att våra brukare får en god och personcentrerad vård och omsorg med god kvalitet. Vi vill att du delar våra goda värderingar som innebär att ledarskapet bidrar till att skapa meningsfullhet för brukarna, medarbetarna och alla våra samverkanspartners.


KVALIFIKATIONER
Till denna tjänst söker vi dig som:
• har en relevant akademisk högskoleutbildning, exempelvis som socionom, socialpedagog, beteendevetare och eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig,
• har arbetat som chef eller i ledande befattning, gärna inom hemtjänsten,
• är van att leda operativt med övergripande strategisk blick och helhetssyn,
• har B-körkort.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom hemtjänsten och har vana av att arbeta med samt implementera digitala verktyg. Det är också meriterande om du har utbildning i lösningsfokuserat ledarskap, konflikthantering och/eller andra ledarskapsutbildningar. Så även om du har erfarenhet av samverkan med fackliga representanter.

Som person ser vi att du:
• är självgående med en god samarbetsförmåga,
• skapar engagemang och delaktighet,
• besitter förmåga att argumentera för och förklara varför aktiviteter bör och ska genomföras. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål,
• visar förståelse för relationen mellan intäkter och kostnader och agerar utifrån det.

Som ledare är du självständig och trygg, du har en strategisk blick framåt och tar initiativ till förändringar. Du leder modigt och engagerat och ser positiv feedback som en naturlig del i ditt ledarskap. Du är kreativ, innovativ, tydlig och inlyssnande.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Urvalet sker löpande, så skicka in din ansökan redan idag!


ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.

Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Tillsammans gör vi varandra bättre!

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster. Strängnäs kommun tillämpar Rökfri arbetstid.

Sammanfattning

Liknande jobb


14 november 2024

Enhetschef till Personlig assistans, OF

Enhetschef till Personlig assistans, OF

14 november 2024

14 november 2024

Enhetschef lokalvård

Enhetschef lokalvård

14 november 2024