OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Angered är en av Göteborgs tio stadsdelar med cirka 53 000 invånare. Här lever och arbetar människor från hela världen, vilket ger Angered en dynamisk och internationell prägel. Angered ska med sin unika mångfald och goda förutsättningar vara en attraktiv del av Göteborgsregionen där vi känner stolthet över stadsdelen och utvecklas tillsammans. I stadsdelsförvaltningen Angered arbetar cirka 2000 medarbetare. Vi driver verksamheter inom individ- och familjeomsorg, social omsorg, samhälle, intern service, kultur och fritid samt hälso- och sjukvård. Hos oss erbjuds du möjlighet att vara delaktig och påverka ditt arbete med fokus på att ge invånarna service av hög kvalitet.
ARBETSUPPGIFTER
Efter årsskiftet 2021 kommer Äldre samt vård och omsorgsförvaltningen att ansvara för äldreomsorg samt hälso- och sjukvård i Göteborg. Vi söker en vikarierande enhetschef till hemtjänsten i Nordost för att förstärka ledningen. Tillsammans med oss får du möjlighet att göra skillnad för våra brukare.
Du arbetar som resursenhetschef och kan vara flexibel mellan områdets samtliga hemtjänstenheter. Du är direkt underställd en områdeschef. Uppdraget som resursenhetschef innebär att du går in vid ordinarie enhetschefs frånvaro och/eller vid hög arbetsbelastning eller särskilda händelser, vilket betyder att du behöver vara flexibel och villig att arbeta med verksamheter.
Som enhetschef ansvarar du för enhetens planering och uppföljning av budget, personalfrågor, arbetsmiljö och verksamhet. Du fördelar resurserna inom enheten på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. Målet är att arbetet utförs optimalt utifrån verksamheternas behov. I dialog med övriga chefer ansvarar du för att effektivisera arbetssätt och se till att medarbetarnas kompetens används på ett klokt sätt. Du har dessutom ett särskilt ansvar för att kommunikation och samarbete mellan enheter inom och utom sektorn fungerar på ett bra sätt.
I uppdraget som enhetschef inom hemtjänsten ingår att leda och fördela arbetet i enheten utifrån gällande lagstiftning och mål. En viktig del i uppdraget är att samverka med en rad olika interna och externa aktörer samt ha kontakter med brukare och deras närstående.
Vi erbjuder dig en spännande tjänst där du får vara med och utveckla verksamheten och samtidigt skaffa dig värdefull kunskap genom den mångfasetterade rollen. Förutom stödfunktionerna ekonomi, kommunikation och HR finns även ett gott administrativt stöd för dig som chef.
Är du en målinriktad, strukturerad och engagerad person som söker ett omväxlande arbete? Då kan det vara just dig vi söker!
Vi arbetar utifrån Göteborgs Stads förhållningssätt; vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt.
Varmt välkommen med din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen från sociala omsorgsprogrammet, socionomprogrammet eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant. Datavana och förmåga att snabbt kunna ta till dig nya IT-program är en förutsättning liksom att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Det är meriterande om du tidigare har arbetat inom äldreomsorg och särskilt med hemtjänst. Det är även meriterande om du har erfarenhet från arbete i en ledande position eller vidareutbildning inom ledarskap, såsom programmet Morgondagens chef. Det är särskilt meriterande om du tidigare arbetat som chef.
Som person har du förmåga att leda, stödja och engagera medarbetarna i att nå uppsatta mål och önskat resultat för verksamheten. Du arbetar strukturerat och känner dig trygg med att omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Du har en god samarbetsförmåga samtidigt som du trivs med att arbeta självständigt.
ÖVRIGT
I denna rekryteringsprocess används urvalsfrågor som ett verktyg för att göra ett första urval. Det innebär att du inte ska bifoga ett personligt brev.
Vi arbetar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess och använder oss av arbetspsykologisk testning som en del i urvalsarbetet för att säkerställa en rättvis och jämlik rekryteringsprocess.
Göteborgs Stad organiserar om för en mer likvärdig och effektiv välfärd. Från den 1 januari 2021 kommer stadsdelen Angereds hemtjänst att organiseras under Äldre- samt vård och omsorgsförvaltningen. Läs mer på http://www.goteborg.se och Ny nämndorganisation 2021.
Vi vill att medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande och arbetsglädje.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt motverka diskriminering.
I Göteborgs Stad arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Vi skapar löpande möjligheter för dig att ha en aktiv fritid, bland annat genom ett gediget friskvårdsprogram och förmånliga rabatter på årskort hos flera träningscenter, en cykelförmån, och friskvårdsbidrag. Vi tillämpar även rökfri arbetstid.
Då Göteborgs Stad har upphandlade avtal med rekryterings- och annonseringskanaler undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.