Enhetschef till Hjälpmedelscentrum

Enhetschef till Hjälpmedelscentrum

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.


Hjälpmedelscentrum Östra Skåne (HÖS) sköter hjälpmedelsförsörjningen för kommunerna Bromölla, Hässleholm, Kristianstad, Osby, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Hörby, Tomelilla, Ystad, Östra Göinge. Dessa kommuner har gått samman i en gemensam nämnd som organiseras under omsorgsförvaltningen. I HÖS uppdrag ingår bland annat konsultation, logistik, teknisk service och recirkulation av hjälpmedel och att stödja en samordning mellan de 11 kommunerna.

HÖS är en växande verksamhet i ständig utveckling. Under 2021 implementerar HÖS ett nytt kvalitetssystem som ska stötta strukturen och arbetet utifrån processer, rutiner, dokumentation mm. Vårt arbete och värdegrund baseras på ett professionellt bemötande med god service och ständiga förbättringar. Våra ledstjärnor är respekt, kommunikation och yrkesskicklighet.

Verksamheten är indelad i olika enheter: administration, hjälpmedelskonsulenter, verkstad specialanpassning, lager, rekonditionering, transport, hemtransport och uteservice. HÖS leds av hjälpmedelschef, därutöver finns en enhetschef. Vi förstärker nu ledningsstrukturen genom att inrätta ytterligare en enhetschefstjänst för grupperna hjälpmedelskonsulenter, verkstad specialanpassning, lager/godsmottagning.

Du ska arbeta för ett ökat samarbete mellan enheterna så att logistik och service bedrivs på bästa möjliga sätt.

Vi erbjuder våra ledare varierande interna utbildningspaket och nätverksträffar som syftar till att uppnå arbetsglädje och livslångt lärande. Organisationen välkomnar och stöttar kreativa och innovativa ledare. Centrala HR-, Ekonomi, IT- och bemanningsfunktionen utgör ett stöd till dig som chef i det dagliga arbetet. I befattningen ingår budget-, verksamhets-, personal,- och arbetsmiljöansvar.

Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Läs mer om chefsuppdraget i kommunens Ledarpolicy på www.kristianstad.se.

ARBETSUPPGIFTER
I uppdraget ingår fullständigt chefsansvar för verksamhet, kvalitet, personal, ekonomi och arbetsmiljö. Du leder, utvecklar och följer upp arbetet inom din verksamhet och kommer att ansvara för 14 medarbetare. Du kommer att arbeta såväl operativt som strategiskt med att planera flöden och processer. Du har ansvar för logistik och service så att verksamheten bedrivs på ett sådant sätt att resurserna nyttjas optimalt.

Enhetschefen ska driva och utveckla verksamheten i samverkan med övrig verksamhet samt medverka i HÖS ledningsgrupp och interna styrgrupp som leds av hjälpmedelschefen. I uppdraget ingår att vara ställföreträdare för hjälpmedelschef och delta på nämndsmöten. Du kommer även med chefskollegor dela på ett antal andra arbetsområden.

Som enhetschef stimulerar, engagerar och motiverar du dina medarbetare till förnyelse och utveckling genom att vara ett gott föredöme. Du har lätt för att skapa relationer, lyssnar och ger stöd samt uppmuntrar till delaktighet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning som svarar mot ansvarsområdet och gärna ledarskapsutbildning. Du har chefserfarenhet och erfarenhet av budgetansvar, analys och uppföljning i syfte att styra och leda samt erfarenhet av att driva verksamhets- och kvalitetsutveckling.

Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete med planering av service, logistik, lager och godsmottagning liksom erfarenhet av hjälpmedelsverksamhet alternativt hälso-och sjukvårdsbakgrund. Vana från politiskt styrd verksamhet är meriterande.
Arbetet kräver kommunikation och dokumentation och vi förutsätter att du har god kommunikationsförmåga och behärskar svenska i tal och skrift. Du är en van datoranvändare och hanterar utan svårighet Officepaketet. Det är en fördel om du har vana av att arbeta i olika verksamhetssystem. B-körkort är ett krav.

Som person har du förmåga att samarbeta och ta ansvar för verksamheten ur ett helhetsperspektiv. Du har organisatorisk förmåga och kan se förhållandet mellan helheten och delarna samt skapa förutsättningar för verksamhetsutveckling. Rollen kräver att du har ledarförmåga. Vidare är du prestigelös, resultatinriktad och har en god förmåga att prioritera, planera och fatta beslut. Du utvecklar genom samarbete, motivation och tydliga beslut. Ett ledarskap präglat av lyhördhet, mod och tydlighet.

ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också kost- och restaurangenheten, myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

Liknande jobb


22 november 2024

15 november 2024

Enhetschef funktionsstöd

Enhetschef funktionsstöd

13 november 2024

Enhetschef särskilt boende

Enhetschef särskilt boende

11 november 2024