Enhetschef till HR-avdelningen för arbetsmiljöenheten, Göteborg

Enhetschef till HR-avdelningen för arbetsmiljöenheten, Göteborg

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för gruppens resultat och för sin egen utveckling. I rollen som Enhetschef ingår ekonomiskt ansvar och personalansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för enheten. 

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du dina medarbetare en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver. 

Som Enhetschef ingår du i verksamhetsområdets ledningsgrupp som består av övriga enhetschefer och VO-chef och du bidrar där med din kompetens och ditt engagemang. Din enhet består av 18 medarbetare som arbetar med arbetsmiljöfrågor och ger stöd till chefer, tar fram styrande dokument och utbildar inom arbetsmiljö. Medarbetare finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten. Som enhetschef kan du komma att hantera sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. 

Vi söker dig som


• Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• Har god ledarskapsförmåga
• Har erfarenhet från både strategiskt och operativt HR-arbete
• Är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
• Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån   verksamhetens mål
• Har god självkännedom och är stabil som person
• Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
• Samarbetar och samverkar effektivt med andra
• Har god kommunikativ förmåga, både i tal och skrift

Det är meriterande om du 


• Har erfarenhet av operativt ledarskap                          
• Har flerårig chefserfarenhet
• Har erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet inom HR och företrädesvis arbetsmiljöområdet
• Har erfarenhet av coachande ledarskap och att leda i förändring
• Har erfarenhet av att leda på distans
• Har god förståelse för Försäkringskassans uppdrag 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner
Chef: Ann-Catrine Hagner tel 010-1119895(för frågor om tjänsten): HR-specialist: Anneli Wetterholt tel 010-1186812(för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Johan Almén, tel: 010-1192754, Saco-S: Daniel Rander tel: 010-1162877, Seko: fseko@forsakringskassan.se.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 24 maj 2020.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 maj 2020
  • Ansök senast: 24 maj 2020

Liknande jobb


22 november 2024

21 november 2024