OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndigheten är just nu inne i en spännande tid av förändring där den gemensamma myndighetskulturen och den attraktiva och utvecklande arbetsplatsen är två av våra strategiska fokus. I och med detta stora utvecklingsarbete behöver också HR-avdelningen anpassa arbets- och förhållningssätt framåt för att driva på och aktivit utveckla organisationen i rätt riktning. Med utgångspunkt från en tillitsbaserad ledning och styrning strävar Statens servicecenter efter att öka förtroendet och bli det självklara valet för andra myndigheter gällande administrativa tjänster och lokal statlig service.
HR-avdelningen är lokaliserad vid huvudkontoret i Gävle och avdelningen består av två enheter. Viss verksamhet finns även i Stockholm. I avdelningens ansvarsområde ingår bland annat rekrytering, kompetensutveckling, avveckling, verksamhetsövergång, arbetsmiljö, rehabilitering, jämställdhet och likabehandling och flera andra HR-relaterade frågor. HR har stort fokus på utveckling av både nya och befintliga HR-processer och verktyg.
Från årsskiftet ingår avdelningen i det nya verksamhetsområdet styrning och verksamhetsstöd tillsammans med kommunikationsavdelningen, avdelningen för verksamhetsskydd, rättsavdelningen, ekonomiavdelningen samt avdelningen för fastigheter och lokalservice.
HR-direktören är aktiv i både myndighetens och verksamhetsområdets ledningsgrupper och därför söker vi nu en enhetschef som kan verka brett inom HR-avdelningen tillsammans med avdelningens andra enhetschef för att självständigt hålla ihop arbetet och utvecklingen. Chefssrollen och det formella mandatet kommer att utgå från ett enhetsansvar men det kommer att finnas en förväntan på att enhetscheferna tillsammans tar ett stort ansvar för hela avdelningens leverans, samarbete, arbetsmiljö och framdrift i förhållande till myndighetens strategiska riktning.
Låter detta spännande?
Välkommen med din ansökan.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som enhetschef på HR-avdelningen har du en viktig roll i att inspirera, utveckla och leda både medarbetare och verksamhet. Tillsammans med andra på avdelningen säkrar du ett effektivit och verksamhetsnära stöd till organisationen och ett proaktivt arbete med att utveckla organisationen som arbetsgivare. Som ledare tar du vara på medarbetarnas kompetenser och förmågar och är intresserad och aktiv i leveransen från vår verksamhet. Du är lyhörd, respektfull och visar på ett gott omdöme. Vi ser att du värderar ett närvarande ledarskap och att du på ett naturligt sätt arbetar tvärfunktionellt, både inom avdelningen och inom organisationen.
Inom enheten arbetar för närvarande cirka tio medarbetare. Enheten hanterar huvudsakligen frågor som rekrytering, utbildningssamordning, ledarskap, medarbetarskap och kompetensutveckling samt personaladministration. I rollen som enhetschef ansvarar du för att leveransen bedrivs på ett kvalitativt, strukturerat och effektivt sätt.
Du ingår i HR-avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till HR-direktören. Du kommer aktivit att bidra till att stärka hela avdelningens samarbete och leverans, där du tillsammans med andra utvecklar Statens servicecenters gemensamma myndighetskultur och attraktivitet som arbetsgivare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom personal och arbetsliv eller beteendevetenskap
• Minst fem års erfarenhet av att leda en HR-verksamhet inom en större offentlig sektor, under de senaste åtta åren
• Erfarenhet av att leda kultur- och förändringsarbete inom en större organisation
• Erfarenhet av att leda en större organisations HR-arbete i syfte att stärka attraktiviteten som arbetsgivare
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att leda genom tillit och gott omdöme
• Att inspirera och utveckla människor
• Att ha helhetssyn och förmåga att se sammanhang
• Att arbeta strukturerat och kvalitetsfokuserat
• Att arbeta tillsammans med andra för att lösa en uppgift
• Att våga tänka och testa nytt
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Tillträde snarast efter överenskommelse.
Anställningen är placerad i Gävle alternativt Stockholm. Myndigheten erbjuder distansarbete.
Resor förekommer i tjänsten.
Statens servicecenter är en beredskapsmyndighet därav är tjänsten som enhetschef placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen innan beslut om anställning fattas. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap.
Du är välkommen med din ansökan med personligt brev och CV senast den 17 november 2022.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.