Enhetschef till inköpsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Landstinget Gävleborgs främsta uppgift är att erbjuda en god hälso- och sjukvård till alla som bor eller vistas i Gästrikland och Hälsingland. Hälso- och sjukvården består av fyra divisioner med verksamhet i hela länet. Landstinget har omkring 7 300 medarbetare och omsätter ca 8,5 miljarder kronor. Länet omfattar två landskap, tio kommuner och sammanlagt bor här omkring 275 000 invånare.

En stor del av landstingets administrativa resurser finns tillgängliga genom Lednings- och verksamhetsstöd. Här finns kvalificerat stöd inom bland annat områdena ekonomi, inköp, HR, utveckling, IT, fastighet samt information och kommunikation. Lednings- och verksamhetsstöds uppdrag bestäms till stor del via överenskommelser med koncernstab och divisioner/förvaltningar. Förvaltningen har ca 500 medarbetare.


Vi söker dig som vill vara med och utveckla verksamheten inom Landstinget Gävleborgs förvaltning Lednings- och verksamhetsstöd. Vårt uppdrag är att leverera tjänster med rätt innehåll, kvalité och omfattning till landstingets övriga verksamheter. Vårt fokus är alltid på kunden och våra värderingar bygger på respekt-ödmjukhet, öppenhet-ärlighet, professionalism-ansvar. Vi erbjuder nu ett stimulerande och utmanande arbete som enhetschef inom inköpsavdelningen.

Inköpsorganisationen ansvarar för att på ett resurseffektivt sätt tillhandahålla och koordinera respektive landstingsdivisions behov av köpta varor och tjänster. Det innebär bland annat att styra inköpen inom olika kategorier mot kostnads- och kvalitetsmål, att genomföra upphandlingar, att samverka med divisioner och förvaltningar inom Landstinget för att säkerställa rätt krav på köpta varor och tjänster, följa upp och utveckla leverantörsprestationer samt att verka för avtalstrohet.

Inköpsavdelningen ansvarar för samtliga upphandlingar, tillsammans uppgår inköpen till ca: 3,7 miljarder kronor per år. Upphandlingarna sker enligt LOU (Lagen om offentlig upphandling).
I dagsläget arbetar knappt 30 personer inom de olika områdena varor, tjänster, byggentreprenader och vård.

Arbetsbeskrivning
Du ansvarar för att leda, utveckla och motivera dina medarbetare genom aktiv kommunikation som skapar delaktighet i arbetet. Du deltar på operativt sätt genom att inspirera och stötta dina medarbetare med strategier till leverantörsutveckling så att ni tillsammans kan nå de uppsatta målen. Som enhetschef ansvarar du för både kategoriledare och upphandlare som ansvarar för olika kategoriområden. Du har ett totalt personalansvar för 15 personer och tjänten är placerad i Gävle. Körkort är ett krav då tjänsten omfattar hela länet och resor ingår som en naturlig del av tjänsten.

I enhetschefsrollen ingår ansvar för bl.a. omvärldsbevakning, verksamhetsplanering, budget, kvalitetsutveckling, produktivitets-och effektivitetsutveckling, och att skapa en positiv utvecklande arbetsmiljö för medarbetarna. Som medlem i avdelningens ledningsgrupp har du ett aktivt deltagande i samordning och utveckling av avdelningens ansvar. För att lyckas med uppdraget är du synlig och tydlig i ditt ledarskap samt har en god förmåga att kommunicera mål och visioner inom enheten.

Vem är du?
Vi söker dig som har en relevant akademisk bakgrund alternativt förvärvat motsvarande erfarenhet i arbetslivet. Du har god erfarenhet av strategiskt inköpsarbete. Du har tidigare chefserfarenhet och kunskap av att arbeta med förbättringsarbeten.

Du känner trygghet i att vara ledare och drivs av utmaningar, har en mycket god ledarskaps- och kommunikationsförmåga. Du gillar att arbeta med människor och ser fördelar med att samverka och samarbeta. Ordning och reda är ett förhållningssätt som genomsyrar ditt sätt att arbeta. Vidare anses du både drivande och resultatinriktad.

Som person har du lätt för att skapa nätverk och underhålla relationer samt inspirera andra. Motiveras du av att vara med och utveckla landstingets inköpsavdelning till världsklass är detta en tjänst för dig.

Kontaktperson
I denna rekrytering samarbetar Landstinget Gävleborg med Experis. Läs mer och ansök på experis.se (annonsid: 909922) För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Mathias Ericson på telefon 0650-356 93 eller 072-715 05 91.

Sista ansökningsdag är den 2 februari.

Välkommen med din ansökan!

Facklig företrädare:

Lotta Eriksson, Vision
Mobil: 070-217 72 53

Irma Numelin, Kommunal
Mobil: 070-394 52 02
Lisa Bäck, SACO
Mobil: 070-375 25 69

Anna Bergström , Vårdförbundet
anna.b.bergström@lg.se mobil: 070-4387643

Inger Bodin, Ledarna
Mobil: 070-686 81 00

Kontaktpersoner på detta företaget

Fredrik Sjöberg
08-736 29 59
Lisa Lundeberg
08-4523367
Sonja Sand
016-15 57 37
Anna Aurell-Sundvall
08 - 736 29 66
Nina Rydingsvärd
013-355505
Hanna Eriksson
+4611194358
Magnus Carlhielm
0470-745587
Mattias Larsson
042 37 16 12
Camilla Rippe
031-61 72 67
Åsa Mårtensson
031-61 72 20

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Experis Finance Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Enligt överenskommelse
  • Publicerat: 17 januari 2014

Besöksadress

Östra Hamngatan 20
None

Postadress

BOX 1125
Stockholm, 11181

Liknande jobb


22 oktober 2024

Head of Sourcing

Head of Sourcing

11 oktober 2024

Inköpschef av slaktdjur

7 oktober 2024