OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På konsult- och serviceförvaltningen ger vi förvaltningarna stöd och service inom våra områden fastighet, drift- och service, kost, IT samt administrativa stödtjänster.
Arbetsuppgifter
Som enhetschef ansvarar du för att leda och utveckla IT-enheten samt planera och genomföra kommunkoncernens operativa IT-frågor.
Arbetet innebär ett nära samarbete med beställare och samarbetspartners på olika nivåer, såväl internt som externt.
Du har det övergripande ansvaret för leveranser och en central roll i att utveckla IT-miljön och de interna processerna. Du ansvarar för att infrastruktur, tekniska lösningar samt att drift och säkerhet är på den nivå och kvalitet som koncernen önskar/kräver för att utföra sitt uppdrag. Du säkerställer teknisk implementering, planering och genomförande av framtida IT-projekt samt att processer och system är i linje med strategiska beslut och beslutade målsättningar.
I rollen har du leverantörskontakter, deltar i upphandlingar och avtalsfrågor som rör IT-området. Du har personal-, verksamhets- och budgetansvar. Enheten består idag av 29 medarbetare och du rapporterar till digitaliseringschef.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är en trygg och serviceinriktad person som med din positiva inställning inspirerar och motiverar andra. Din förmåga att göra det svåra lätt att förstå och att få medarbetarna med dig på vägen framåt är avgörande för att lyckas i denna roll.
Ditt tillvägagångssätt är inte bara analytiskt och strategiskt, utan också resultatorienterat. Att ta initiativ och driva förändringar skrämmer dig inte, och du är inte rädd för att vara operativ när det behövs. Din samarbetsvilja och prestigelösa inställning gör dig till en värdefull ledare och medarbetare som trivs i en dynamisk miljö. Med starka kommunikationsfärdigheter bygger du goda relationer både internt och externt.
Vidare söker vi dig som har:
- Akademisk utbildning inom IT eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
- Erfarenhet som IT-chef eller i en liknande roll med helhetsansvar.
- Erfarenhet av att arbeta i projekt och hantera leverantörer.
- Erfarenhet av förändringsledning gällande digitalisering.
- Ledarerfarenhet med personal-, budget- och resultatansvar.
- Flytande språk i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Meriterande:
- Bakgrund i en ledande IT-/digitaliseringsroll inom offentlig verksamhet.
- Erfarenhet av styrnings- och förvaltningsmodeller som ITIL eller PM3.
Vi lägger stor vikt vid den personliga lämpligheten.
Säkerhetsprövning och personlighetstester kan komma att tillämpas under rekryteringen.
Bifoga CV och personligt brev med din ansökan
http://inspiration.ornskoldsvik.se/
Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde.
I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.
I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.