OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning.
Vi söker en enhetschef till avdelningen IT-infrastruktur och drift som ansvarar för Svenska kraftnäts samhällsviktiga IT-infrastruktur där kommunikationsnätverk, servermiljöer med tillhörande tjänster, den digitala arbetsplatsen, helpdesk och NOC ingår.
Som enhetschef erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT-jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi är i dag cirka 500 personer inom IT och vi kommer att växa med ytterligare 100 medarbetare de kommande åren. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige!
Om tjänsten
Tjänsten kommer att vara placerad på enheten Anläggningsnära infrastruktur som arbetar med drift, förvaltning och utveckling av de samhällsviktiga kommunikationsnät som är en förutsättning för en digitaliserad och centraliserad styrning av stamnätet för el. Enhetens uppdrag befinner sig i gränslandet mellan IT och OT och innebär många kontakter med intressenter inom stora delar av myndigheten.
Enheten består av cirka femton medarbetare som är infrastrukturspecialister med kompetens inom områden såsom telekommunikation och nätverk med mera. Hela avdelningen genomför just nu stora strategiska förflyttningar både av teknisk och strukturell art och vi söker dig som vill vara med och driva det spännande arbetet. I rollen som enhetschef leder du enhetens verksamhetsområde taktiskt såväl som strategiskt, du har personal- och budgetansvar för enheten.
Att vara enhetschef innebär även att du planerar, genomför, följer upp och återrapporterar till avdelningschefen. Du håller regelbundna möten och avstämningar med medarbetarna på enheten och ansvarar för enhetens verksamhetsutveckling, planering och uppföljning. Du är medlem i avdelningens ledningsgrupp, där du tillsammans med övriga enhetschefer driver avdelningens verksamhet framåt. Du är även medlem i styrgrupper för projekt med infrastrukturbehov där du representerar din enhet såväl som avdelningen.
Under de närmaste åren kommer behovet av nya medarbetare inom avdelningen vara stort så rekrytering är en av de viktigaste arbetsuppgifterna för dig som enhetschef. Ditt arbete kommer att ske i nära samarbete med enhetens tjänsteansvarige som ansvarar för enhetens operativa arbete i form av daglig IT-drift, leveranser och förvaltning.
Du initierar och genomför förbättringar på enheten som ligger i linje med avdelningen och verkets strategiska planer. Vidare bidrar du till avdelningens verksamhetsutveckling.
Om dig
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är van att arbeta utifrån ett helhetsperspektiv och tar hänsyn till det större perspektivet samt förstår din roll, men också ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.
Som ledare är du relationsskapande och leder dina medarbetare med tydlighet och stor empatisk förmåga, du motiverar och stödjer dina medarbetare, samtidigt som du både ur ett taktiskt och strategiskt perspektiv utvecklar enhetens verksamhet. Du har hög integritet, är trygg i dig själv och har mod att fatta beslut i tuffa situationer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Skallkrav
• Du har högskole-/universitetsutbildning om 120p/180hp, alternativt motsvarande utbildning eller kompetens förvärvad på annat sätt
• Flerårig erfarenhet av chef- och ledarskap inklusive personalansvar inom närtid
• Erfarenhet från verksamhet inom data- eller telekommunikation i organisationer med 24/7-verksamhet
• Arbetat med förändringsledning
Det är meriterande om du har
• Erfarenhet av statliga upphandlingar
• Vana av att arbeta med ständiga förbättringar genom exempelvis modellen strategimotorn
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Resor förekommer i denna tjänst
• Sista ansökningsdag är den 24 november 2023
• Tjänsten är en tillsvidareanställning
• I denna rekryteringsprocess tillämpas tester
Kontakta gärna rekryterande chef Julia Möhlnhoff, 010 475 83 43 alternativt ansvarig rekryterare Victoria Waltenberg, 010 350 90 45. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät