Enhetschef till Kanslienheten

Enhetschef till Kanslienheten

Arbetsbeskrivning

Kanslienheten är en av tre enheter inom Kansliavdelningen, som är en avdelning i Stabsförvaltningen. Stabens övergripande uppdrag är att vara ett stöd för ledningen när det gäller ledning och styrning av verksamheten. Kansliavdelningen svarar för att säkerställa en effektiv och rättssäker process för beslut och insyn, samt att utveckla och förvalta den politiska beslutsprocessen och informationshanteringsprocessen.

Kanslienheten ansvarar för ärendehandläggningsprocessen gentemot politiken. Inom kanslienheten arbetar sex medarbetare. Enhetschefen har ett operativt uppdrag och kombinerar chefstjänsten med ett nämndsekreteraruppdrag.

Nu söker vi dig som tillsammans med dina medarbetare vill fortsätta driva och utveckla kanslienhetens verksamhet in i framtiden.


ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef på enheten ansvarar du för personal, ekonomi och verksamhet. Dessa tre områden är alla beroende av varandra för att uppnå satta mål och önskade resultat. Utifrån dina befogenheter tar du ansvar för verksamheten genom att leda och utveckla för att säkerställa ett effektivt politiskt beslutsfattande.

För att uppnå en genomgående hög och jämn kvalitet i leveransen ansvarar du för att tillsammans med medarbetarna utveckla standardiserade, gemensamma arbetssätt och rutiner. I tjänsten kombinerar du uppdraget som chef med att arbeta operativt som nämndsekreterare.

Du är direkt underställd Kansliavdelningens chef.

Dina huvudsakliga ansvarsuppgifter som enhetschef är att
• planera, leda, utveckla och följa upp verksamheten
• ansvar för personal, arbetsmiljö, ekonomi, kvalitet och uppföljning
• driva enhetens utvecklingsarbete framåt, där du som chef bidrar till att skapa en kultur som präglas av ständiga förbättringar
• själv delta, samt bidra till att skapa goda förutsättningar för god intern och extern samverkan.

Hos oss får du
• ett dynamiskt och stimulerande arbete, tillsammans med engagerade och kompetenta medarbetare och kollegor
• arbeta operativt
• vara en drivande kugge i en spännande resa att forma framtiden för verksamheten.

Vill du veta mer om våra förmåner? Läs mer här! - https://www.regiongavleborg.se/jobb-och-utbildning/region-gavleborg-som-arbetsgivare/Formaner/


KVALIFIKATIONER
Vi söker en utvecklingsorienterad ledare med god förmåga att kommunicera, motivera och inspirera såväl medarbetare som andra samarbetspartners. Du har god förmåga att skapa och utveckla förtroendefulla relationer för att skapa effektiv samverkan och dialog.

Då enhetens uppdrag är komplext och mångfacetterat är det viktigt att du lägger stor vikt vid att planera, prioritera och organisera arbetet på ett sätt som gör att enhetens och medarbetarnas uppdrag blir tydliga och enkla att följa upp. Du företräder ett tillgängligt ledarskap, är lyhörd och tillvaratar medarbetarnas kunskaper.

Datorvana och god förmåga att snabbt kunna ta till dig nya IT- system är en förutsättning, liksom att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

För att lyckas i rollen har du
• juristexamen eller annan akademisk examen relevant för tjänsten
• mycket god kunskap inom kommunalrätt
• tidigare erfarenhet av ledarskap, gärna i chefsbefattning
• erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.

Har du tidigare erfarenhet som nämndsekreterare eller motsvarande ser vi det som meriterande för tjänsten.


ÖVRIGT
Region Gävleborg är en proaktiv samhällsaktör med erfarenheter som sträcker sig över 150 år. Vi bidrar till att skapa välfärd och livskraft för våra invånare och sätter deras bästa i fokus genom vår historia, vår framtidstro och dagens arbete. Med cirka 7 500 medarbetare är vi regionens största arbetsgivare som driver samhällsutvecklingen framåt för ett livskraftigt Gävleborg.
Vår värdegrund är professionalism och ansvar, respekt och ödmjukhet samt öppenhet och ärlighet.

Vi vill ge människor goda förutsättningar för ett aktivt liv med ökad livskvalitet. Genom att erbjuda högkvalificerad kompetens inom hälso- och sjukvård, regiontrafik, kulturutveckling, folkbildning och regional utveckling ökar vi attraktionskraften för vår region. Det gör oss till en modern och livskraftig aktör som är under ständig utveckling och som visar på en stark framtidstro.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Vi har redan beslutat var vi vill synas med våra platsannonser samt vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa annonsplats eller tjänster för pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Christian Lundback, Kanslidirektör
026-53 14 78, 072-715 17 10
Magnus Thureson, Tf. Avdelningschef
070-241 07 54
Charlotta Östlund, tf Avdelningschef
070-270 16 15
Emma Ruth, tf HR-strateg för Primärvård, Medicin
+4626154000
Maria Myrberg, HR-strateg för Operation-Diagnost
+4626154000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Region Gävleborg.
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 maj 2021
  • Ansök senast: 30 maj 2021

Besöksadress

Borgmästarplan 1 Gävle
None

Postadress

Borgmästarplan 1
Gävle, 80170

Liknande jobb


14 november 2024

Enhetschef till Personlig assistans, OF

Enhetschef till Personlig assistans, OF

14 november 2024

14 november 2024

Enhetschef lokalvård

Enhetschef lokalvård

14 november 2024