Enhetschef till KB:s drift-, infrastruktur- och supportverksamhet

Enhetschef till KB:s drift-, infrastruktur- och supportverksamhet

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och leda arbetet med att få Kungliga bibliotekets system att fungera säkert och felfritt idag – och om 200 år?

Nu har du möjlighet att bidra till Kungliga bibliotekets (KB:s) utveckling. Sedan drygt ett år pågår ett omfattande arbete med att utveckla KB:s organisation för att kunna möta forskningens och omvärldens förväntningar idag och i framtiden.

Arbetsuppgifter
Som enhetschef på Avdelningen för informationssystem ansvarar du för en av två enheter inom vår drift-, infrastruktur- och supportverksamhet. Idag har KB en enhetschef för detta område på totalt ca 30 medarbetare, vilket vi nu förändrar och fördelar på två enhetschefer. Ditt uppdrag som enhetschef är att skapa förutsättningar för en fungerande och väl presterande arbetsgrupp, utan att förlora värden som arbetsglädje och personlig utveckling på vägen.

Förutom de klassiska ledaruppgifterna med planering, samordning, arbetsfördelning, uppföljning och kompetensutveckling av dina medarbetare svarar du även för att utveckla metoderna och arbetssätten vi använder för en effektiv support och driftverksamhet. De senare tillsammans med din enhetschefkollega inom samma område. Du, tillsammans med din enhet, säkerställer ärendehanteringsprocessen och levererar första och andra linjens support för hela KB:s verksamhet. I rollen som enhetschef har du en tät kommunikation med flera aktörer inom KB: förutom de egna medarbetarna även förvaltningsledare, andra avdelnings- och enhetschefer, produktledare, it-arkitekter samt användare av våra system och tjänster.

Som enhetschef arbetar du strategiskt i avdelningens ledningsgrupp, utifrån KB:s vision, ett helhetsperspektiv och inom givna ekonomiska ramar för att utveckla verksamheten mot uppsatta mål. Avdelningens ledningsgrupp består av totalt fem personer.

Kvalifikationer och personliga egenskaper
För att lyckas i rollen behöver du


• minst tre års aktuell erfarenhet som chef med personalansvar 
• minst fem års erfarenhet av operativt arbete inom drift/support, inklusive aktiv incidenthantering
• relevant utbildning inom it-området och teknik eller motsvarande kompetens inhämtat på annat vis
• förmåga och erfarenhet av att väl hantera användarnära kontakter och organisationens vardagliga it-relaterade behov
• arbetslivserfarenhet av liknande uppgifter inom drift och förvaltning av digitala arbetsplatser i en Windows- och Mac-miljö (klient/server)
• erfarenhet av att arbeta enligt etablerade it-processer - speciellt med avseende på ITIL (exempelvis incident och problem management)
• erfarenhet av arbete där it-säkerhet är i fokus
• mycket god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska och engelska

Meriterande är


• erfarenhet av systematiskt arbete med it-säkerhet - exempelvis implementation av ISO27001
• erfarenhet av förvaltning av telefonitjänster
• kunskaper inom monitoreringsverktyg
• kunskaper om ärendehanteringssystem

Som person är du serviceinriktad, lyhörd, samarbetsorienterad, motiverande och driven och har en vilja att tillsammans med ditt team leverera ett gott resultat. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad och har en naturlig förmåga för uppföljning. Du har god förmåga att planera, prioritera och driva arbetet framåt.

Som chef på KB leder du med tillit och vårdar din roll som kulturbärare. Du skapar förutsättningar för medarbetare att utvecklas och uppnå resultat. Du är en trygg och kommunikativ ledare som bidrar till delaktighet och arbetar effektivt med tydlighet och återkoppling i uppdrag och förväntningar. Du verkar aktivt för en hållbar arbetsmiljö. Du medverkar strategiskt i avdelningsledningen och kan koppla det operativa arbetet i enheten till KB:s vision och mål. Du är med och driver KB:s utvecklingsarbete i dialog med kollegor, medarbetare och omvärld.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Anställning och tillträde
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månader provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placering är i Stockholm.

KB har verksamhet på olika orter, Stockholm, Strängnäs, Grängesberg och Bålsta. Tjänsteresor förekommer.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-01-22.

Kontaktpersoner
I den här rekryteringen samarbetar Kungliga biblioteket med Experis IT. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Pia Boström, 0703-14 68 66, pia.bostrom@se.experis.com, Anki Snis, 0703-77 59 69, anki.snis@se.experis.com 

Fackliga kontaktpersoner är May Nilsson, ST-KB, 010-709 32 52 och Anneli Modén, SACO-KB, 010-709 34 35.

Om enheten 
Enheten ingår i Avdelningen för informationssystem och består av ca 15 medarbetare. Enheten ansvarar för digitala arbetsplatser, konferensteknik (utrustning), it-support och användarutbildning, telefoni och växel, systemavtal och licenser. Enheten har ett särskilt ansvar för första linjens support av it-relaterade frågor från KB:s medarbetare. Båda enheterna för drift har ett operativt ansvar för it-säkerhet och behörigheter i it-system, samt ansvar inom respektive område för systemövervakning och incidenthantering. Enheten har vidare ett särskilt ansvar för drift och operativ systemförvaltning av applikationer och system på Windows- och Mac-miljöerna på KB.

Om Kungliga biblioteket
Kungliga biblioteket (KB) är Sveriges nationalbibliotek. Våra samlingar sträcker sig mer än tusen år bakåt i tiden och växer varje dag. Vi har allt från handskrifter, böcker och tidningar till musik, film och datorspel. KB bevarar och tillgängliggör vårt kulturarv och främjar samverkan mellan Sveriges bibliotek. Ytterst handlar uppdraget om demokrati, jämlikhet och fri åsiktsbildning. Dessutom är KB en arbetsplats för forskare, studenter och ca 360 medarbetare.

Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av ansvar, öppenhet, tillit och lärande. Vi vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i vår verksamhet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungliga Biblioteket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 december 2021
  • Ansök senast: 22 januari 2022

Besöksadress

Humlegården, 10241 Stockholm
None

Postadress

Humlegårdsgatan 26
Stockholm, 11446

Liknande jobb


21 november 2024

Manager Product & Data Management

Manager Product & Data Management

21 november 2024

Product Manager

Product Manager

20 november 2024