OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ARBETSUPPGIFTER Arbetsmarknadsavdelningen ansvarar för de kommunala arbetsmarknadsinsatserna, syssel- sättningsverksamheter för personer med social och psykisk ohälsa samt daglig verksamhet enligt LSS. Inom vår verksamhet pågår ett ständigt utvecklings- och kvalitetsarbete kring kompetens, förhållningssätt och arbetsmetoder. Verksamheten inom avdelningen präglas även av flexibilitet och omvärldsorientering. Inom verksamheten kommer det att finnas tre enhetschefer med verksamhets-, personal- och budgetansvar. Enhetscheferna är direkt underställda avdelningschefen. Avdelningens ledningsgrupp leder, planerar och utvecklar tillsammans verksamheten - vilket innefattar både långsiktigt/strategiskt utvecklings- och kvalitetsarbete och mer kortsiktiga vardagsnära verksamhetsfrågor. Arbetsplatsen: Du kommer att ha ansvaret för flera olika verksamheter som ingår inom Enheten för kommunala arbetsmarknadsinsatser: -Utredningsverksamhet kring långtidsarbetslösa - ACTUS -Arbetsmarknadssekreterare/ arbetskonsulenter och de olika insatser dessa ansvarar för, t ex ungdomsprogram, aktivt försörjningsstöd i samverkan med IFO, externa praktikplatser för LSS och feriearbeten för ungdomar -Sysselsättningsverksamhet för unga med psykisk ohälsa -Olika sysselsättningsgrupper för enskilda med sociala och psykiska hinder -Enheten har tät samverkan med framförallt IFO:s olika verksamheter men också med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och andra externa offentliga aktörer. Att bygga nätverk och fungerande samverkan med kommunens näringsliv och föreningsliv är en viktig förutsättning för arbetet Att kunna leda verksamheten runt de kommunala arbetsmarknadsinsatserna kräver kunskaper kring arbetssätt och lagstiftning inom det sociala och arbetsmarknadspolitiska området, förmåga att samverka och att snabbt kunna anpassa verksamheten till förändringar som sker inom dessa områden. De kommunala arbetsmarknadsinsatserna skall hålla hög kvalite, komplettera de insatser som ingår i statens arbetsmarknadspolitiska ansvar och på ett professionellt och metodiskt sätt rusta de arbetslösa kommuninvånarna inför inträdet och återinträdet på arbetsmarknaden. Inom tjänsten finns stort utrymme för kreativitet och som enhetschef har du många utvecklingsmöjligheter. KVALIFIKATIONER -Är socionom, har yrkesmässig erfarenhet av och är förtrogen med arbete inom Individ- och familjeomsorgen -Har goda kunskaper om lagstiftning inom området och kring den praktiska tillämpningen av dessa lagar -Kan omsätta teoretiska kunskaper till praktisk handling och till verksamheter som möter de behov som arbetslösa och enskilda med psykisk och social ohälsa har -Har erfarenhet av chefs- och ledarskap och är initiativrik i ditt chefskap -Har förmågan att medvetet driva ett strategiskt kvalitets- och utvecklingsarbete -Har kunskaper och erfarenheter för att kunna leda arbetet med att införa beprövade och hållbara arbetsmodeller/metoder inom en professionell arbetsmarknadsverksamhet -Är tydlig i ditt ledarskap och samtidigt flexibel och omvärldsorienterad -Har intresse för samverkan och har förmågan att bygga professionella nätverk -Har en helhetssyn och intresse, kunnighet och engagemang att tillsammans med ledningsgruppen utveckla verksamheten inom hela avdelningen -Körkort erfordras Stor vikt fästes vid personlig lämplighet