Enhetschef till Konkurrensavdelningen

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och påverka Sveriges tillväxt och demokrati?

Vad gör PTS?
PTS bevakar områdena elektronisk kommunikation och post. Med elektronisk kommunikation avses telefoni, Internet och radio. PTS arbetar för långsiktig konsumentnytta, långsiktigt hållbar konkurrens, effektivt resursutnyttjande och säker kommunikation. Läs mer på www.pts.se.

Vad gör avdelningen?
Konkurrensavdelningen verkar genom operatörerna för att främja att slutkunderna får största möjliga utbyte vad gäller urvalet av elektroniska kommunikationstjänster samt deras pris och kvalitet. Vårt arbete har en viktig roll som påverkar Sveriges tillväxt och demokrati. Vi arbetar för att skapa förutsättningar för långsiktigt hållbar konkurrens på marknaden till ett samhällsekonomiskt rimligt pris.

Arbetsområden för avdelningen och enheten är bl.a.:
- analyser av marknader, koncentration, behov och effekter av regleringsåtgärder,
- tillsyn, tvistlösning och yttranden till domstol,
- delta i nationellt och internationellt harmoniserings- och standardiseringsarbete
- samhällsekonomiska utredningar och bedömningar inom ramen för PTS analys av konkurrenssituationen på marknaden,
- konsekvensanalyser,
- kalkyl- och prisregleringsfrågor,

Hur är ledarskapet?
PTS står för ett tydligt kommunikativt ledarskap. Du leder med engagemang och öppenhet. Du anpassar ditt ledarskap så att vi effektivt når våra mål. På så sätt är du en förebild!

Som enhetschef och medlem av avdelningens ledningsgrupp arbetar du för att avdelningen och enheten skall nå ett gott resultat. Du tycker om att samarbeta, leda och utveckla medarbetare och verksamheten. Du initierar och driver utvecklingsarbete och arbetar med att skapa väl fungerande team, delaktighet, ansvarstagande och engagemang. Du är engagerad, tillgänglig, strukturerad och tydlig och tvekar inte vare sig att delegera eller att följa upp ansvar och uppgifter.

Vem söker vi?
Vi söker dig med erfarenhet av och som brinner för ledning och ledarskap. Du har erfarenhet av ledarskap med personalansvar. Du har akademisk examen med ekonomisk inriktning eller motsvarande relevant utbildning, gärna med fördjupningar inom national-, samhällsekonomi och/eller statistik. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Meriterande är erfarenheter från ett eller flera av områdena elektronisk kommunikation, konsekvensanalys, konkurrensteori, kalkylarbete, industriell ekonomi, myndighetsutövning och offentlig förvaltning. Meriterande är även erfarenhet av projekt- och processtyrning, förändringsarbete, arbete med strategi, planering, utveckling och/eller uppföljning.

Tjänsten passar dig som tycker om att samarbeta, leda och utveckla medarbetare och verksamheter. Du förväntas ha ett tydligt ledarskap och intresse och förmåga att skapa delaktighet, förtroende och engagemang. Du behöver ha förmågan att se helheter, vara mål- och resultatorienterad och ha ett stort driv. Du är engagerad, öppen, strukturerad och tydlig och tvekar inte vare sig att delegera eller att följa upp ansvar och uppgifter. Du är lösningsorienterad och har förmåga att prioritera och fokusera på det som är viktigt. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vad erbjuder PTS?
PTS är angelägna om att våra anställda mår bra och har förutsättningar att prestera. Vi har intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och tillgång till kompetensutveckling. Friskvård är en del av arbetet och vi värdesätter en god balans mellan arbete och fritid.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen STOCKHOLM
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • PTS vill ta tillvara de kvalifikationer som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
  • Vi erbjuder en tillsvidareanställning med tidsbegränsad chefsuppgift.
  • Publicerat: 31 oktober 2013

Liknande jobb


Enhetschef inom personlig assistans

Enhetschef inom personlig assistans

27 november 2024

18 december 2024

18 december 2024