OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Statens servicecenter hanterar idag löner för 110 000 anställda fördelat på ca 120 myndigheter och vi har fortsatt hög tillväxt.
Lönerelaterade tjänster består av två avdelningar. Vi söker nu en enhetschef till kontoret på enhet 2 i Gävle som tillhör avdelningen för lönerelaterade tjänster 1. Enheten är under förändring och kommer att ha ca 18 medarbetare som är lönekonsulter. Du kommer på kontoret i Gävle att ha tre enhetschefskollegor.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som enhetschef leder du dina medarbetare med respekt och intresse och ger stöd och skapar förutsättningar för deras utveckling. Du tar ansvar för att organisera, planera och utveckla verksamheten mot uppställda mål och säkerställer en god arbetsmiljö i din grupp.
I rollen ingår leveransansvar mot kund och en central del i ditt arbete kommer vara att ha löpande kundkontakt. Du kommer under ett antal år framöver delta i ett stort förändringsarbete som innebär bl.a. byte av system, digitaliserade arbetssätt och utveckling av rutiner och arbetsprocesser inom ditt verksamhetsområde.
Som enhetschef deltar du i förändrings- och utvecklingsprojekt i samarbete med den övriga organisationen inom Statens servicecenter.
Enhetschefen har personal-, resultat- och budgetansvar inom sitt ansvarsområde och rapporterar till avdelningschefen samt ingår i avdelningens ledningsgrupp.
Kvalifikationer:
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning inom det samhällsvetenskapliga området
• Minst två års erfarenhet som personalansvarig chef
• Varit delaktig i förändrings- eller utvecklingsarbete
Vidare behöver du följande personliga kompetenser:
• Vara en person som leder, motiverar, skapar engagemang och delaktighet
• Kunna prioritera, hantera och lösa problem och fatta beslut.
• Vara utvecklingsorienterad och trivas med att arbeta i en dynamisk och föränderlig miljö
• Personlig modnad med gott omdöme
• Ha lätt för att samarbeta med andra och trivas med arbete inom offentlig verksamhet där du är en del i en större helhet
• Kunna kommunicera väl både muntligt och skriftligt på svenska
• Drivas av att arbeta mot uppsatta mål och se resultat
Dessutom är det meriterande om du har erfarenhet av/kunskap om:
• byte av HR- och/eller lönesystem
• regelverk och avtal inom det personal- och löneadministrativa området
• arbete inom verksamhetsområdena lön eller ekonomi
• att leda i förändring
• arbete i statlig verksamhet
• att arbeta utåtriktat med externa kontakter/kunder
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Gävle.
Tillsättning enligt överenskommelse.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste därför vara svensk medborgare.
Tillsättningen kommer att ske utifrån en helhetsbedömning och vi lägger stor vikt vid personliga kompetenser.
Skicka ansökan tillsammans med CV och personligt brev och berätta varför du söker tjänsten.
Välkommen med din ansökan senast den 6 juni 2021. De första intervjuerna planeras att hållas under v. 24-25, över Skype.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.