OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Värnamo kommun mitt i Småland är en tillväxtregion och har ett framgångsrikt näringsliv och en hög sysselsättning. Vi är utsedda till Årets kommun 2016 bland annat tack vare en strategisk satsning på bredbandsutbyggnad och delaktighet. Även goda kommunikationer och en väl utbyggd offentlig service kännetecknar vår expansiva kommun med 34 400 invånare. Vår vision är: "Värnamo kommun, den mänskliga tillväxtkommunen - 40.000 invånare år 2035".
HR-avdelningen är en del av Kommunledningsförvaltningen. Avdelningen är uppdelad på tre enheter, Löneenheten, HR-enheten och Trygghets- och säkerhetsenheten. Vi arbetar med ett proaktivt förhållningssätt till vårt uppdrag. Detta innebär att arbeta förebyggande för att skapa bra förutsättningar för kommunens verksamheter.
Med användarvänlighet och tillgänglighet i fokus är vi inne i en spännande fas där vi gör en översyn av vårt HR-system. Som enhetschef för löneenheten tillika systemansvarig är du en viktig person i det arbetet och i den fortsatta utvecklingen av system och arbetssätt.
.
Som enhetschef för löneenheten arbetar du tillsammans med medarbetarna på löneenheten för att rätt lön ska gå ut i rätt tid till alla medarbetare. Du verkar för att administratörer och chefer får rätt förutsättningar i HR-systemet och effektiviserar och utvecklar kontinuerligt arbetet.
Som enhetschef på löneenheten svarar du till HR-chefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp. Du har budgetansvar samt personalansvar för fyra medarbetare. Under översynen av systemet är enheten förstärkt med en lönekonsult och en projektledare.
I tjänsten ingår systemansvar för HR-systemet, Heroma och ansvarar för kontakterna med leverantören och kommunens IT-avdelning. Du har en nyckelroll i dialogen med löneadministratörer och chefer i verksamheten utifrån ditt ansvarsområde.
Vi söker dig som har för uppdraget relevant akademisk utbildning inom personal, ekonomi eller som systemvetare. Alternativt annan utbildning och/eller erfarenhet som av arbetsgivaren kan bedömas som likvärdig. I detta kan ingå mångårigt arbete av lönearbete i arbetsledande ställning. Du har med fördel erfarenhet av offentlig förvaltning och det är meriterande om du har erfarenhet som chef.
För att lyckas i rollen tror vi att det är viktigt att du är trygg som person. Du kan självständigt planera och driva utvecklingsarbete och visar vilja och intresse för din egen och dina medarbetares utveckling. Du har erfarenhet av och ett stort engagemang för systemfrågor och för att skapa användarvänliga lösningar. Som chef bedriver du ett motiverande ledarskap där du arbetar med att se varje medarbetare, skapar förståelse för uppdraget och är en förebild i att leva enligt kommunens värdegrund.
Egenskaper som beskriver dig är lösningsfokuserad, strukturerad och noggrann. Du är kommunikativ och drivs av att skapa hållbara lösningar som fungerar väl i ett helhetsperspektiv. Då tjänsten innefattar dokumentationsarbete är det viktigt att du uttrycker dig väl i skrift. En förutsättning för att trivas i tjänsten är samarbetsfokus och att du har förmågan att skapa goda relationer samt ser helheten i löneprocesserna. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Erfarenhet av arbete i Heroma är meriterande.