OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Katrineholm finns där västra och södra stambanorna möts, med goda förbindelser från Stockholm och Göteborg. Katrineholms kommun har cirka 33 000 invånare och befinner sig i ett expansivt läge. I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet! Läget är rätt – rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Vi är en kommun som växer och som vill fortsätta växa och utvecklas. Vårt mål är att bli 40 000 invånare. Vill du vara med?
Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar för att människor med särskilda behov och deras anhöriga ska kunna vara trygga och ha förutsättningar att leva som aktiva och självständiga medborgare.
Just nu är förvaltningen i en spännande utvecklingsfas. Inom ett halvår ska organisationen bli plattare. Detta för att beslutsvägarna ska bli snabbare och samtidigt ska vi bli fler chefer som får ansvar för färre medarbetare. Häng med oss på en spännande resa mot ännu bättre kvalité och bättre arbetsmiljö.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill leda kommunens biståndshandläggare, LSS-handläggare, färdtjänsthandläggare och handläggare av bostadsanpassningsärenden, personliga ombud och anhörigstöd. Som enhetschef ansvarar du för att leda arbetet och ge medarbetarna det stöd de behöver för att utföra arbetet. Ditt uppdrag är att driva, utveckla och följa upp verksamheten utifrån uppsatta mål tillsammans med medarbetarna och chefer på andra enheter. Du har verksamhets-, budget-, arbetsmiljö- och personalansvar och du hanterar både strategiska och operativa frågor som rör din verksamhet och förvaltningen som helhet.
Du leder och fördelar arbetet för dina medarbetare och säkerställer bemanningen. Du har lätt för att engagera dina medarbetare och ge dem stöd och handledning. Du är närvarande i ditt ledarskap och har fokus på det dagliga arbetet. Du stärker och motiverar medarbetarna och fångar upp behov av kompetensutveckling, förändrade arbetssätt och rutiner. Planering och prioritering är en naturlig del av ditt arbete och du håller uppsatta tidsramar. I arbetsuppgifterna ingår vissa utredningsuppdrag.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk utbildning, exempelvis som socionom eller beteendevetare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Mycket god kunskap om Socialtjänstlagen och Lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade.
• Det är meriterande att ha kunskaper inom hälso- och sjukvårdslagstiftning.
• Erfarenhet av arbete med handläggning av komplexa ärenden utifrån aktuell lagstiftning.
• Du har god erfarenhet av att skriva och rapportera olika typer av underlag.
• Det är meriterande med erfarenhet av att leda och utveckla arbetsgrupper.
• God förståelse för arbete i en politiskt styrd organisation.
• Goda IT-kunskaper och förmåga att snabbt sätta dig in i nya system.
• Det är meriterande att ha arbetat operativt inom vård och omsorg.
Du har höga krav på verksamhetens kvalité och du leder och motiverar dina medarbetare för att arbeta systematiskt med förbättringar och effektivt nå gemensamma mål. Du förstår ekonomiska sammanhang och hur olika aktiviteter påverkar ekonomin. När förutsättningarna förändras anpassar du dig och ser möjligheter i förändringar. Du fattar dina beslut utifrån en snabb och rimlig konsekvensanalys och agerar utifrån dessa samtidigt som du informerar berörda personer om dina beslut. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Det är önskvärt att du har B-körkort så du kan åka till möten utanför kommunen när det inte är möjligt att åka med kollektivtrafik.
ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.
Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning.
I Katrineholms kommun är vi stolta över vårt arbete med genusmedveten styrning. Våra verksamheter ska leverera en service, en resursfördelning och ett bemötande på lika villkor för kvinnor och män, flickor och pojkar. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Katrineholms kommun tillämpar rökfri arbetstid inom hela organisationen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL).
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Per Enarsson
0150-578 20, v 30-31,
Johanna Sjörup
0150-48 80 97, v 32
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0150-570 00
Hannele Hassinen
0150-48 88 90
Kommunal
0150-570 00
Per Enarsson
0150-578 20
Johanna Sjörup
0150-48 80 97
Pia Carlsson
0150-575 15
Ramona Grapenhielm
0150-578 90
Sassa Kusserow
0150-48 84 70