OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en enhetschef till Middle Office med genuint ledarskaps- och utvecklingsintresse och mycket goda kunskaper kring finansiella marknader och finansiella instrument.
VI ERBJUDER
Hos oss får du ett utmanande och meningsfullt arbete i en händelserik miljö där Sveriges ekonomiska utveckling står i fokus. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor, mycket stor möjlighet till kompetensutveckling.
DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Som enhetschef för Middle Office leder och utvecklar du verksamheten vars uppgift är att följa upp, utvärdera och rapportera resultat och risker inom förvaltningen av guld- och valutareserven och de penningpolitiska transaktionerna. Enheten ansvarar dessutom för förvaltning av affärssystemet SimCorp Dimension och för produktionen av referensräntan Swestr. Därtill har enheten en viktig samordnande roll i arbetet för övriga system som används inom tillgångsförvaltningen samt verkar för en god kontinuitetsberedskap, där enhetschefen är kontinuitetsansvarig för avdelningen. Du är en viktig del av avdelningens ledningsgrupp som tillsammans ser till att avdelningen lyckas med sitt uppdrag. Du bidrar aktivt till gott samarbete inom ledningsgruppen och avdelningen och med andra delar av organisationen.
MER OM DIG
Vi söker dig som har en examen inom finansiell ekonomi, nationalekonomi eller motsvarande samt mycket goda kunskaper kring finansiella marknader och finansiella instrument. Du har erfarenhet av finansiell verksamhet och har arbetat på Middle Office, eller motsvarande funktion, inom kapitalförvaltning. Du har också chefserfarenhet, intresse för verksamhets- och systemutveckling och god förmåga att uttrycka dig muntligt och skriftligt på svenska och engelska. Har du erfarenhet från arbete på centralbank och statlig myndighet ser vi det som mycket meriterande. Det är också positivt om du har erfarenhet av rollen som systemägare, kunskap om SimCorp Dimension och andra finansiella system samt erfarenhet av kontinuitetsarbete och krishantering.
Som person har du ett genuint ledarskapsintresse och är en skicklig ledare och kommunikatör som kan förklara sammanhang och skapa mening och ser till hela verksamhetens bästa och sakers långsiktiga betydelse när det kommer till beslut och agerande Du drivs av att se medarbetare växa och utvecklas samtidigt som du är resultatorienterad och strukturerad och arbetar aktivt för att uppnå enhetens och avdelningens mål. Du är också en flexibel person som anpassar dig till ändrade omständigheter och ser positivt på förändring. Du har dessutom en god problemlösande förmåga, gott omdöme och är bra på och tycker om att samarbeta och skapa goda relationer.
MER OM TJÄNSTEN
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och därför krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning innefattande registerkontroll och särskild personutredning kommer att göras på slutkandidaten.
ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här.
Huvudkontoret är beläget på Brunkebergstorg mitt i centrala Stockholm. Som anställd på Riksbanken tar du del av bra förmåner som bland annat generösa semestervillkor, möjlighet till ledarledda träningspass och gym, subventionerad lunch i personalmatsalen, friskvårdsbidrag och subventionerad massage. Läs mer om våra förmåner här. Följ oss även på linkedin, facebook och twitter för att se våra senaste uppdateringar.
INTRESSERAD?
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev inklusive relevanta betyg senast den 7 april 2022. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor och logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidat, vilket innebär att du lämnar in examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning och vi kontrollerar att dessa stämmer. Du kan välja att ladda upp relevanta dokument redan vid ansökningstillfället eller så inlämnar du dessa längre fram i processen om det blir aktuellt. Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Om du har frågor är du välkommen att kontakta avdelningschef, Heidi Elmér på telefon 08-787 07 50. Du söker tjänsten genom att klicka på Ansök. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!
Vi återkopplar till dig via mail och ber dig att noga se över både inkorg och skräppost så du inte missar något. Du får också gärna kontakta oss med vändande mail om du upptäcker att utskicken inte hamnar rätt.
Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.